Skocz do zawartości

ATtiny2313 + L293D Line Follower


aixI

Pomocna odpowiedź

Twardy zawodnik z Ciebie ale dobra, czytamy uważnie:

"Musisz dać diodę LED do plusa przez opornik.."

czyli:

1. Łączysz wyjście komparatora z katodą diody LED (to ta kreska).

2. Anodę (trójkąt) diody LED podłączasz do opornika np. 1k - on będzie wyznaczał prąd diody czyli jej jasność.

3. Drugi koniec opornika doczepiasz do plusa zasilania.

Czytamy dalej:

"..plus opornik (kilka kiloomów) bezpośrednio od wyjścia komparatora do plusa."

No to jedziemy:

4. Wyjście komparatora (to samo co poprzednio) dajesz do opornika np. 5k1

5. Drugi koniec opornika do plusa zasilania.

I na koniec:

"..to samo wyjście komparatora podłączyć do wejścia procesora.."

to już prosto:

6. Wyjście komparatora (tak, to samo co poprzednio) bezpośrednio łączysz do wejścia procesora.

Koniec, nic nie podłączasz do masy - nie było o niej ani słowa. Wrzucaj kolejny schemat.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli wstawisz diodę Zenera 2.4V to przy zasilaniu z LiPol2Spowinieneś wykrywać spadek do 6V . Wtedy na R4 będzie: 6-2.4=3.6V a jego wielkość powinna być ok. 3.6/2mA=1.8k. To zapewni utrzymanie napięcia Zenera dla najgorszych warunków pracy. Jeżeli masz normalny (nie low-drop) stabilizator, to dla utrzymania 5V będziesz musiał wykrywać dużo wyższe napięcie, np. 7V i wtedy duża część pojemności baterii będzie niewykorzystana.

Czyli jakbym wstawił diodę Zenera 2,4V przy zasilaniu z Li-Pola 2S (7,4V) to spadek wyniósłby ok. 6V (tak jak napisałeś) to rezystor (w moim przypadku R27 😃 ) miałby 1,8k. "To zapewni utrzymanie napięcia Zenera dla najgorszych warunków pracy"

A jak napisałeś, że jakbym nie miał stabilizatora 5V low-drop to dla utrzymania 5V będę musiał wykrywać większe napięcie, np. 7V i duża część pojemności Li-Pola będzie niewykorzystana, czyli co miałbym zrbić??

A jakbym miał zwykły stabilizator 5V?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Wszystko sprowadza się do ustalenia napięcia alarmowego, przy którym procesor (jeżeli dostanie sygnał) lub Ty sam (jeżeli tylko zapalasz diodkę LED) podejmujecie decyzję o braku możliwości dalszej jazdy. Uwaga - to nie jest jednoznaczne z rozładowaniem baterii.

Jeżeli przykładowa konfiguracja zasilania to LiPol2S + 7805 to co prawda samą baterię możesz rozładować do 6V ale 7805 potrzebuje do poprawnej pracy 2V więcej niz daje na wyjściu. Minimalne napięcie baterii przy którym procesor dostanie jeszcze swoje 5V to będzie 7V i taki próg musisz ustawić w układzie detekcji. Ponieważ taki aku mógłbyś rozładować jeszcze 1V głębiej, to nie możesz liczyć, że np. z pakietu 800mAh wyciągniesz 800mAh. Do dyspozycji będziesz miał tylko jakieś jakieś 500mAh, reszta będzie musiała w nim "zostać".

Jeżeli dasz stabilizator low-drop, który do poprawnej pracy potrzebuje np. tylko 1V (lub mniej) różnicy między wejściem a wyjściem, to chcąc utrzymać 5V będziesz mógł spokojnie rozładować aku do 6V i taki próg detekcji trzeba wtedy ustawić. Jednocześnie możesz "wyssać" pełne 800mAh pojemności, bo zwykle jest ona oznaczana dla LiPol właśnie do tego napięcia końcowego.

Wystarczy zastanowić się co jest granicą rozładowania: możliwości baterii czy wymagania stabilizatora.

Przy ustalaniu opornika zasilającego diodę Zenera trzeba wziąć pod uwagę to, że dioda potrzebuje pewnego minimalnego prądu wstecznego, żeby zjawisko przebicia lawinowego zachodziło i żeby jego napięcie mieściło się w zadanej tolerancji. Najgorszy przypadek to ten, w którym napięcie zasilające jest najniższe. Wtedy opornik ograniczający prąd musi być taki, by prąd diody wciąż jeszcze był wystarczający. Przyjmując w tej sytuacji okolice 2mA wiesz, że przy każdym wyższym napięciu zasilania (ale bez przesady...) prąd będzie tylko większy i dioda Zenera będzie pracować poprawnie. Granice prądu są dość szerokie i zależą od wielkości diody. Możesz przyjąć i 10-50mA lub nawet więcej ale szkoda na to mocy no i trzeba wtedy policzyć ograniczenie górne napięcia - bo diodzie i opornikowi będzie coraz cieplej..

Link do komentarza
Share on other sites

Z jakim fantem? Może zadaj bardziej konkretne pytanie.

Czy nie wiesz jaki wybrać aku?

Czy nie wiesz jaki wybrać stabilizator?

Czy nie wiesz jakie wybrać napięcie alarmu do konkretnej konfiguracji?

Czy nie wiesz jak to napięcie przekłada się na wartości elementów układu detekcji?

Dwie pierwsze to niestety Twoje decyzje. Zależą od funduszy, źródeł zaopatrzenia i celów jaki projekt ma spełnić (wymiary, waga, wygląd, czas pracy itd) - nic Ci nie pomogę.

Na dwa pozostałe pytania - wydaje mi się, że już odpowiedziałem.

Link do komentarza
Share on other sites

Czy nie wiesz jaki wybrać aku?

Chciałbym żeby aku. był tani i ładowarka do niego była tania.

Czy nie wiesz jaki wybrać stabilizator?

Może być taki?? http://www.aphelektra.com/p/pl/lm7805/lm7805+stabilizator+1-5a-+5v-+to220.html

Czy nie wiesz jakie wybrać napięcie alarmu do konkretnej konfiguracji?

Nie wiem.

A jak mam obliczyć wartości pozostałych rezystorów (25/26/27) jest jakiś wzór??

Link do komentarza
Share on other sites

W tym artykule jest kilka fajnych wzorów dotyczących akumulatorów li pol.

Poobliczaj sobie i będziesz miej więcej wiedział czego potrzebujesz.

A co do ładowarki możesz sam zrobić, będzie o wiele taniej.

Link do komentarza
Share on other sites

Czy nie wiesz jaki wybrać aku?

Chciałbym żeby aku. był tani i ładowarka do niego była tania.

Najlepiej i najtaniej wyjdzie na hobby kingu- przesyłka (moja ) to było chyba 17zł za dowiezienie do samego domu, jedyny minus to to że przesyłka długo idzie. Jak chcesz to podeślę Ci linka do moich zakupów ( aku + ładowarka turnigy )

Czy nie wiesz jaki wybrać stabilizator?

Może być taki?? http://www.aphelektra.com/p/pl/lm7805/lm7805+stabilizator+1-5a-+5v-+to220.html

Pewnie

Link do komentarza
Share on other sites

Jeżeli miałbym (za Ciebie) wyciągać jakieś wnioski z tego co sam napisałem, to wybrałbym zestaw LiPol2S + stabilizator low-drop.

Akumulator wraz z ładowarką możesz kupić w dowolnym sklepie modelarskim. Tania, bez wyświetlacza ale już z balancerem ogniw i ustawianym pradem ładowania to wydatek rzędu 60zł ale pewnie są i tańsze:

http://www.nastik.pl/ladowarka-balanserem-c3lp-p-1248.html

http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/LADOWARKI/

a stabilizator np. taki:

http://lispol.com/p/2138/Stabilizator%205V%20LDO,%20TO-220

Nie kupuj jednej sztuki akumulatora bo zwykle największa ochota na zabawę i testy przychodzi, gdy właśnie aku się rozładował.

Ładowarka z wbudowanym zasilaczem z 230V jest wygodna - nie musisz wszędzie wozić drugiego pudła ale gdy przyjdzie Ci ochota naładować aku gdzieś na placu lub na lotnisku (no dobra, to nie samolot ale kto wie co tam jeszcze zbudujesz) to możliwość pracy z 12V akumulatora samochodowego jest tam bezcenna.

Link do komentarza
Share on other sites

mikul dzięki za artykuł, ale czytałem go parę razy :->

klonyyy dzięki ale nie trzeba. Jak chodzi o stabilizator to dzięki.

marek1707 ok to kupię Li-Pol 2S i stabilizator low-drop 5V.

Stabilizator może być taki?? http://www.aphelektra.com/p/pl/lm2931/lm2931+stabilizator+0-1a-+5v-+low-drop-+to220.html

I do tego Li-Pola 2S http://www.model-fan.com.pl/index.php?p4786,polyquest-pakiet-lipo-1200mah-2s-25 muszę dokupić ładowarkę z balancerem?

Ładowarka: http://www.model-fan.com.pl/index.php?p5325,redox-one-2-3-lipo-230v

Link do komentarza
Share on other sites

Tego 2931 nigdy nie używałem ale z danych mogę wyczytać, że niezależnie od obudowy ma tylko 100mA wydajności prądowej. Gdyby tak podliczyć wszystkie Twoje obciążenia 5V to mamy procesor, diody LED (te sygnalizacyjne i od czujników) plus mostek. Moim zdaniem jeśli nie wyjdzie więcej jak 100mA to będzie na styk. Ja bym nie ryzykował i wziął coś z 1A lub chociaż 0.5A.

Ładowarka low-cost, nie masz (chyba) żadnej regulacji prądu. Można się z tym pogodzić za takie pieniądze choć miej świadomość, że pakiet 1200mAh będzie ładować od zera w jakieś 2.5 godziny. Dla niego (pakietu) to akurat dobrze ale czasem po prostu nie ma tyle czasu.. Ładowarka to zakup na długo. Jeśli chcesz wejść w LiPole to będziesz jej używał codziennie być może przez lata. Wszyscy zwykle radzą, by lepiej uzbierać na lepszą/większą i kupić coś wypasionego. Nie wiem jak Twoje możliwości finansowe, sam wybierz. Balancer jest właściwie konieczny, bez tego nie kupuj chyba, że dokupisz osobny ale to raczej rozwiązanie dla tych, co nie załapali się na wbudowany do środka.

Upewnij się u sprzedawcy, że wtyczka do balancera wystająca z pakietu, na 100% pasuje do wybranej ładowarki. Wskazany przez Ciebie sprzęt ładuje pakiet właśnie przez to złącze - czasem tak właśnie robią co słabsze ładowarki. Oprócz tego pakiet ma jeszcze swoje główne wyprowadzenia "prądowe". Zwykle jest tam jakieś typowe złącze modelarskie ale w tym przypadku tam chyba nic nie ma (gołe druty?) - tak wnioskuję ze zdjęcia, bo opisu zero. Od razu pomyśl jak połączysz aku z robotem. Czy przez te główne kable (musisz bardzo ostroźnie dorobić wtyk/gniazdo) czy przez złącze balancera które jednak ma ograniczoną wydajność prądową. W tym pierwszym przypadku na pewno Koledzy coś podpowiedzą. Możesz tez coś wybrać z tego samego sklepu modelarskiego, na pewno coś mają do łączenia pakietów. W drugim musisz koniecznie dokupić (w tym samym sklepie?) złącze balancera ale odwrotne - męskie. Ono najczęściej jest sprzedawane z zarobionymi kabelkami. Środkowy obetniesz jako niepotrzebny do normalnego rozładowywania a dwa pozostałe wlutujesz do swojej płytki.

Link do komentarza
Share on other sites

Tego 2931 nigdy nie używałem ale z danych mogę wyczytać, że niezależnie od obudowy ma tylko 100mA wydajności prądowej. Gdyby tak podliczyć wszystkie Twoje obciążenia 5V to mamy procesor, diody LED (te sygnalizacyjne i od czujników) plus mostek. Moim zdaniem jeśli nie wyjdzie więcej jak 100mA to będzie na styk. Ja bym nie ryzykował i wziął coś z 1A lub chociaż 0.5A.

Ok.

1) Co do aku. to wezmę chyba ten: http://www.model-fan.com.pl/index.php?p5670,polyquest-akumulator-lipo-300mah-2s-25c-v2 jest tani i jak dla mnie (początkującego) powinien wystarczyć.

2) A ładowarka Redox ONE (2-3 LiPo, 230V) nadawała by się?? to powyższego aku?

3) Ta ładowarka Redox ONE (2-3 LiPo, 230V) nie ma balancera?? Po co w ogóle ten balancer jest??

4) Tu jest ładowarka z balancerem firmy E_Sky http://www.model-fan.com.pl/index.php?p4569,e-sky-ek2-0851-ladowarka-12v-2-3-li-po-0-8a naładuje ona ten akumulator 7,4V 2S firmy PolyQuest? http://www.model-fan.com.pl/index.php?p5670,polyquest-akumulator-lipo-300mah-2s-25c-v2

Jakbyś Mógł to odpowiedz w punktach.

Link do komentarza
Share on other sites

Ten akumulator jest dość mały, będziesz go musiał często ładować. W dodatku nie ma złącza balancera, a dla np. RedoxOne jest to jedyne złącze do ładowania

Redox one ma balancer. Jest to napisane w pierwszym zdaniu linku który podałeś...

Balancer zapewnia, ze oba ogniwa w pakiecie będą miały to samo napięcie. Jeśli ładowarka mierzy tylko napięcie na całym pakiecie, suma jest ok, ale między ogniwami może wystąpić różnica w napięciu. Jest wtedy ryzyko że jedno z ogniw naładujesz lub rozładujesz zbyt mocno co może je uszkodzić.

Ta ładowarka ładuje prądem 800mA, a pakiet 300mAh powinien być ładowany najprawdopodobniej pradem 300mA. Z redox One będzie ten sam problem.

Niektóre pakiety mogą być łądowane prądmi 2-3C (czyli 2-3razy większymi niż ich pojemność), ale jeśli nie jest to napisane, zwykle jest to 1C

Lepiej

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.