Skocz do zawartości

Kurs Arduino - #7 - Wyświetlacz tekstowy, LCD 2x16


Komentator

Pomocna odpowiedź

Z każdą kolejną lekcją omawiane tematy są coraz bardziej ciekawsze 👍

Gdyby ktoś potrzebował pomocy, poniżej podrzucam własne spostrzeżenia oraz działający kod programu do zadania domowego 😉

1️⃣ Zadanie domowe 7.1

obraz.thumb.png.3643ab5f8f2a5809af57cbf461a79ebf.png

2️⃣ Zadanie domowe 7.4

Proste rozwiązanie, aby stworzyć swój pierwszy, w pełni działający stoper ⏱️

#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(2, 3, 4, 5, 6, 7);

#define start 10
#define koniec 11

int odczyt = 0;

void setup() {
  pinMode(start, INPUT_PULLUP);
  pinMode(koniec, INPUT_PULLUP);
  
  lcd.begin(16, 2);
  lcd.clear();

  lcd.setCursor(0, 0);
  lcd.print("Wcisnij przycisk");
  lcd.setCursor(0, 1);
  lcd.print("START");

  while (digitalRead(start) == HIGH) {}
}

void loop() {
  int odczyt = 0;
  
  lcd.clear();
  lcd.setCursor(0, 0);
  lcd.print("Czas [s]");
  lcd.setCursor(0, 1);
  lcd.print("0");
  
  while (digitalRead(koniec) == HIGH) {
    odczyt = odczyt + 1;
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print(odczyt);
    delay(1000);
  }

  while (digitalRead(koniec) == LOW) {
    lcd.clear();
    lcd.setCursor(0, 0);
    lcd.print("Koniec [s]");
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print(odczyt);
    
    delay(5000);

    lcd.clear();
    lcd.setCursor(0, 0);
    lcd.print("Wcisnij przycisk");
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("START");
    
    delay(1000);
  }
  while (digitalRead(start) == HIGH) {}
}
  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

3 godziny temu, Wejmon napisał:

Z każdą kolejną lekcją omawiane tematy są coraz bardziej ciekawsze 👍

Super, dobra robota. Cieszę się, że kurs jest ciekawy. Mam nadzieję, że kolejne ćwiczenia też Ci się spodobają. Powodzenia!

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

zadanie 7.4

Program działa prawie że bez zarzutów, tylko jeżeli chce zatrzymać stoper drugim przyciskiem muszę go trzymać wciśniętego przez momencik i go puścić aby program się skończył szybkie naciśniecie przycisku nie działa na program. Jeżeli program się skończy przyciśniecie szybko pierwszego przycisku bez problemu resetuje program. Pytanie czy da się coś w programie jeszcze zmienić? 

#include <LiquidCrystal.h>//biblioteka odpowiedzialna za lcd
#define przyciskStart 8
#define przyciskKoniec 9
LiquidCrystal lcd(2,3,4,5,6,7);//podlaczenie lcd
boolean Start=false;
boolean Koniec=false;
int time=0;
void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
  pinMode(przyciskStart,INPUT_PULLUP);
  pinMode(przyciskKoniec,INPUT_PULLUP);
  lcd.begin(16,2);
  lcd.clear();
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("Stoper:");
}
void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:
 if(digitalRead(przyciskStart)==LOW && Start==false){  
    Start=true; 
 }
 if(digitalRead(przyciskStart)==HIGH && Start==true){
  time++;
    delay(1000);
    lcd.clear();
    lcd.begin(16,2);
    lcd.setCursor(0,0);
    lcd.write("Stoper:");
    lcd.setCursor(8,0);
    lcd.print(time);
    lcd.print("sec.");
 }
 if(digitalRead(przyciskKoniec)==LOW && Start==true && Koniec==false){
Koniec=true;
 }
 if(digitalRead(przyciskKoniec)==HIGH && Start==true && Koniec==true){
  lcd.clear();
  lcd.begin(16,2);
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("Koniec:");
  lcd.print(time);
  lcd.print("sec.");
  time=0;
  Start=false;
  Koniec=false;
 }
 delay(100);
}

 

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

@lukasz957 w swoim kodzie masz opóźnienie delay, która trwa aż jedną sekundę - to zatrzymuje działanie programu na ten czas, więc wciśnięcie przycisku nie jest rejestrowane. Jest wiele metod rozwiązania tego problemu, ale najprościej zacząć zwyczajnie od skrócenia tego czasu. Pomyśl co można zrobić w programie, aby stoper działał oprawnie, przy opóźnieniu, które będzie np. 100 razy mniejsze.

Link do komentarza
Share on other sites

@lukasz957 jeśli korzystasz ze zmiennych, które mogą przyjmować wartości całkowite to nie możesz do nich dodawać liczb typu 0.01. Idziesz w dobrą stronę, ale musisz albo zmienić typ zmiennych, albo (lepiej) zmienić wartości, na których działasz.

Link do komentarza
Share on other sites

Bardzo ciekawa lekcja. Po jej wykonaniu sprawdziłem jeszcze bibliotekę liquidCrystal.h, żeby się dowiedzieć co można jeszcze zrobić.

A więc do zadań:

Zadanie 7.1

Zdjęcie mojego wyświetlacza. Jeszcze bawiłem się funkcją createChar(), by przyozdobić wyświetlacz:

20230321_165340.thumb.jpg.40af17adb6e0c130f2a8875d1917a8f1.jpg

Zadanie 7.2

Zauważyłem, że piksele wygaszają się dość wolno to utrudnia czytelność.

Zadanie 7.3

W sumie to nic nie zauważyłem. Zniknął mi tekst przy dodaniu funkcji .clear, ale to wynika z tego że tekst był drukowany w setupie...

Zadanie 7.4

Mój kod działającego programu. Posiada też możliwość resetowania licznika, ale przyciski trzeba trzymać wciśnięte przez sekundę za względu na delay():

#include <LiquidCrystal.h> //biblioteka do wyswietlaczy
LiquidCrystal elcd(2, 3, 4, 5, 6, 7); //nowy obiekt wyswietlacza i obsługiwane piny

#define swstart 12
#define swstop 13

void setup() {
  elcd.begin(16,2); //deklaracja typu wyswietlacza

  elcd.clear(); //wyczysc ekran
  elcd.setCursor(0,0); //ustawienie kursora
  elcd.print("Press the button"); //wyswietl tekst
  elcd.setCursor(0,1); //ustawienie kursora
  elcd.print("Time: 0 [sec]"); //wyswietl tekst

  pinMode(swstart, INPUT_PULLUP); // przycisk START
  pinMode(swstop, INPUT_PULLUP); // przycisk STOP
}
int timerRead = 0;

bool timerStart = false;
bool timerStop = true;

void loop() {

  if(digitalRead(swstart) == LOW)
  { 
    timerStart = true;  //zmiana flag
    timerStop = false;
    elcd.setCursor(0,0);
    elcd.print("START           "); //spacje, aby wyczyscic poprzedni tekst
  }

  while(timerStart == true) 
  {
    delay(1000); //opoznienie 1 sekunda
    timerRead++; //inkrementacja zmiennej
    elcd.setCursor(6, 1);  //Ustawienie kursora w odpowiednim miejscu
    elcd.print(timerRead); //wypisanie aktualnej wartosci
    elcd.print(" [sec]");  //jednostka po wartosci

    if(digitalRead(swstop) == LOW) //warunek do wyjscia z petli while
    {
      timerStart = false;  //zmiana flag
      timerStop = true;
      elcd.setCursor(0,0);
      elcd.print("STOP "); //spacje, aby wyczyscic poprzedni tekst
    }  
  }
  delay(1000); // opoznienie by zapobiec przypadkowemu resetowi
  if  (digitalRead(swstop) == LOW && timerStop == true) //gdy sie wcisnie stop i jest zatrzymane...
  {
    timerRead = 0; //resetowanie licznika
    elcd.setCursor(6, 1);  //Ustawienie kursora w odpowiednim miejscu
    elcd.print("          "); //wyczyszczenie czesci ekranu
    elcd.setCursor(6, 1);
    elcd.print(timerRead);  //wypisanie wartosci
    elcd.print(" [sec]");
  }
}

Prócz tego bawiłem się scrollowaniem tekstu w obie strony. Zastanawia mnie jak długi ciąg znaków można przedstawić na wyświetlaczu z jego pomocą. Jest jakiś limit pamięci? Efekt mojej zabawy(scrolling w lewo, w prawo i miganie):

action.thumb.gif.370a5763eca0cc98de1f4bb947266de2.gif

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@Maciek_S dobra robota 😉 Ciekawe testy!

17 godzin temu, Maciek_S napisał:

Zastanawia mnie jak długi ciąg znaków można przedstawić na wyświetlaczu z jego pomocą. Jest jakiś limit pamięci?

Limit oczywiście jest 😉 A jaki? Albo poszukaj w ramach zadania domowego, albo w ramach testu możesz zobaczyć co dzieje się, gdy zwiększasz ten tekst. Zobacz co pojawia się w logach Arduino podczas kompilacji/wgrywania. Obserwuj parametr informujący o tym ile procent pamięci zajmuje Twój program.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam wszystkich po krótkiej przerwie o to moja dzisiejsza zabawa, lecimy dalej

7.1

image.thumb.png.c03c16960d4146cd369dcac3693531c4.png

7.4

#include <LiquidCrystal.h> //Dołączenie biblioteki
LiquidCrystal lcd(2,3,4,5,6,7); //Informacja o podłączeniu nowego wyświetlacza
#define button 8 //Definicja pinów
#define button2 9
float czas = 0.00; //Deklaracja zmiennych
bool status = false;
void setup() {
  pinMode(button, INPUT_PULLUP); //Uruchomienie pinów do pracy pod przycisk
  pinMode(button2, INPUT_PULLUP);
  lcd.begin(16,2); //Deklaracja typu
  lcd.clear();
  lcd.setCursor(0,0); //Ustawienie kursora
  lcd.print("Wciśnij przycisk");
}

void loop() {
  if(digitalRead(button)== LOW){ //Jeżeli przycisk wciśnięto zmień status do pracy
    status = true;
  } 
  if(status == true){ //Jeśli przycisk wciśnięto rozpocznij odliczanie
    lcd.clear();
    lcd.setCursor(0,0);
    lcd.print("Start");
    lcd.setCursor(0,1);
    lcd.print(czas);
    czas = czas + 0.01;
    delay(10);

  }
  if(digitalRead(button2) == LOW){ //Jeżeli wciśnięto 2 przycisk pokaż wynik
    status = false;
    lcd.clear();
    lcd.setCursor(0,0);
    lcd.print("KONIEC");
    lcd.setCursor(0,1);
    lcd.print(czas);
    delay(500); //Opóźnienie pomiędzy wyświetleniem wyniku, a ponownym odliczaniem
    czas = 0; //Zresetowanie zmiennej do ponownego liczenia
  }
}

Aktualnie stoper pracuje jak prawdziwy stoper licząc sekundy i mili sekundy, jednakże teraz doczytałem, że ma być w sekundach więc wystarczy zmienić typ zmiennej czas na int oraz linijkę:
 

    czas = czas + 0.01;
    delay(10);

Na:
 

    czas = czas + 1;
    delay(1000);

 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.