Skocz do zawartości

[Worklog] Piecyk do lutowania rozpływowego za <300zł


Pomocna odpowiedź

Jeżeli możesz poprawić izolację między siecią AC a procesorem i dalej komputerem, zrób to. Napięcie probiercze między wejściem a wyjściem zasilaczy to standardowo 4kV a czasami 6 lub 8kV. To o wiele więcej niż szczytowe napięcie sieci i Twoja płytka musi to spełniać. Dlatego wyraźna bariera 230V-5V (czyli obrócenie i uporządkowanie MOCów i LTV) jest konieczna.

Złącza obróć - i tak będzie jedna gruba ścieżka którą możesz poprawić drutem a odejścia 10mm w bok będą nieznaczące. Największe rezystancje i tak będą na śrubach i zaciskach kabli.

Hm, komputer konieczny do piecyka wyposażonego we własny procesor i wyświetlacz?

EDIT: Czy triaki będą miały radiator? Jeden wspólny czy osobne? Gdzie? Po jednej stronie widzę izolatory i resztę elektroniki, po drugiej bliskie złącza. Może chociaż jeden triak (od głównej grzałki) umieść jakoś inaczej (na górnej krawędzi płytki?) żeby można go było przykręcić do czegoś.

Link do komentarza
Share on other sites

marek1707, Ok, właśnie poprawiam tą izolację i obracam zaciski.

Komputer tam i tak jest a będzie ładny program z podglądem temperatury na żywo, osobną kontrolą nad każdą grzałką, takie bajery.

Radiator miał być wspólny (bo prąd będzie nierówny na triakach) nad izolatorami. Zły pomysł?

Link do komentarza
Share on other sites

O radiator pytałem, żeby nie umknęło. Jeśli masz jakiś plan, OK.

Pokaż nową płytkę jak zrobisz. Wstawiasz jakiś gotowy zasilacz, budujesz go na piechotę czy rezygnujesz? To ciągłe podłączanie USB nie będzie upierdliwe?

Link do komentarza
Share on other sites

Lepiej?

Dodam jeszcze jutro MOSFETa i wyjście na wentylator do chłodzenia płytki.

No myślałem żeby po prostu używać komputera jako zasilania, i tak użyję tego pewnie ze 4 razy 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Lepiej, choć zielona, pionowa ścieżka między nóżkami MOCów aż kłuje w oczy. Po co ona tam? Bariera izolacyjna jest OK, gdy możesz przeprowadzić (po obu stronach płytki) linię łamaną o szerokości np. 5-6mm otaczając obszar HV i nie zahaczając o nic. Jeżeli tę zieloną ścieżkę przeniesiesz do wewnątrz strefy 5V, taką linie poprowadzisz między nogami MOCów, potem poziomo w lewo i w dół między nogami LTV. Wnętrze obrysu transoptora to nie miejsce na ścieżki.

Złącza kablowe rzeczywiście mają takie małe obrysy? Nie wiem jakich chcesz użyć, ale te co znam są w rzucie z góry bardziej kwadratowe i mogą po prostu nie zmieścić się przy triakach.

Gdybyś złącze ACIN dał w tej samej orientacji co konektory wyjściowe a opornik 18k pionowo, to byłaby szansa ustawienia LTV w tej samej linii co pozostałe MOCe i bariera opto byłaby książkowa.

EDIT: Piecyk DIY z własnym termoobiegiem i otwieraniem drzwi: http://electronicdesign.com/blog/building-home-or-very-small-office-electronic-circuit-prototypes-part-2

Link do komentarza
Share on other sites

A co powiesz na to:

I pytanie za sto punktów: z jakiego programu to zrzut ekranu?

Podpowiedź: to on odpowiada za ten śliczny routing części niskonapięciowej.

[ Dodano: 31-05-2016, 21:42 ]

W KiCad:

Nowy schemat:

Link do komentarza
Share on other sites

O wiele lepiej. Bariera optoizolacji OK i jeszcze zostało trochę miejsca na ekstrawagancje.

Zniknęły otwory montażowe, ale jak rozumiem masz jakiś pomysł na mocowanie PCB.

Może mi to umknęło wcześniej: co będzie podłączone do wejść 1..6? Jakieś czujniki temperatury? Termopary nie mogą, bo zbyt prosty interfejs więc pewnie jakieś termistory - ale te z kolei mają za wąski zakres. Chyba już o tym dyskutowaliśmy.. i właśnie wychodzę na sklerotycznego marudę 😐 Czy możesz przypomnieć do czego mnie przekonałeś?

Nie jestem fanem ścieżek leżących w tak przypadkowy sposób, ale to (w tym przypadku) kwestia estetyki więc nie ma o czym mówić.

Jeżeli będziesz zlecał zrobienie tej płytki, nie zapomnij o odmaskowaniu grubych ścieżek HV żeby dało się na nich łatwo położyć dodatkowe cynowanie lub druty bez skrobania soldermaski.

Zastanawia mnie jeszcze sens pakowania diodek LED w obwody wejściowe MOCów. Jeśli będziesz obciążenia sterował fazowo to będą tam zawsze krótkie szpilki a wysterowanie będzie zależało od położenia tych impulsów w stosunku do zera sieci a nie np. od ich długości więc LEDy będą zawsze świeciły/mrugały bardzo słabo i to niezależnie od przekazywanej do obciążenia mocy. Może warto wstawić jakiś rejestr na SPI i podłączyć do niego wprost kilka diodek do sygnalizacji?

Miałeś dospawać jakiegoś MOSFETa do sterowania czymśtam. Czy to aktualne? Nie widzę takiego wyjścia.

W piecyku do którego link wstawiłem wyżej, mają serwo do uchylania drzwiczek. Może to dobry pomysł? Takie wyjście kosztuje tylko jedno złącze więcej (plus niestety lepszy zasilacz 5V niż USB z kompa) a miejsce jeszcze masz.

O ile pamiętam Nano ma na jednym z krótszych boków złącze komunikacyjne przez które będziesz (chyba?) zasilał całość. Czy nie będzie to kolidowało ze złączami/kablami SCREEN/ENCODER/ESP na Twojej płytce?

------------------------------

EDIT: I jeszcze jedno. Praca triaka i sterowanie fazowe z definicji wprowadza makabrycznie dużo zakłóceń do sieci. Nie wolno tego robić więc filtr taki jak jeden z tych: LINK

podłączony gdzieś przy wejściu 230VAC i dokręcony do metalowej obudowy pieca będzie obowiązkowy. Przewidź na niego miejsce i bez niego nawet nie próbuj włączać triaków.

Link do komentarza
Share on other sites

Otwory to drobny problem techniczny, już się naprawia.

Na IO może być cokolwiek (w tym serwo do drzwi), planowałem termistory. Jeszcze zrobię testy ale powinno działać sądząc po drukarkach 3D.

Ja jestem fanem efektywnego prowadzenia ścieżek 😉

O masce pamiętam.

LEDy faktycznie nie mają większego sensu jak tak patrzę, nie wiem czemu tam są, pewnie inercja ze schematu którym się inspirowałem.

MOSFET będzie, faktycznie o nim zapomniałem.

Serwo do otwierania drzwi będzie na IO. A zasilacz i tak planuję bo mój programista mi obiecał stronę konfiguracyjną na ESP8266 i operację po Wi-Fi. Będą na niego terminale.

Ten filtr kosztuje 130zł netto!!! Może być to: http://www.aliexpress.com/item/AN-20B22HL-AC-250V-20A-Single-Phase-Noise-Suppressor-Power-Line-EMI-Filter/32427447243.html ?

Zmienię jeszcze drobnicę na SMD.

Link do komentarza
Share on other sites

Moim zdaniem w piecyku powinno być zabezpieczenie termiczne na jakimś jednorazowym lub wielokrotnym termostacie bimetalicznym włączonym szeregowo z zasilaniem 230V.

Co do reszty to jak dla mnie ten worklog jest bardzo skąpy w informacje, więcej można się dowiedzieć z pytań Marka1707.

Link do komentarza
Share on other sites

"..tłumik hałasu linii zasilania.." 🙂

Tak, jeśli rzeczywiście do środka wstawili to co narysowali na obrazku, masz bardzo dobry filtr. Bierz go.

W sumie te zakłócenia to trochę późno wyszły, powinienem na to wcześniej zwrócić uwagę. Ponieważ najlepiej walczy się z nimi u źródła, warto dać triakom układy RC. Nawet nie musisz zmieniać płytki. Wystarczy, że każdemu między anody zaaplikujesz pod spodem zintegrowany snubber np. któryś z tych: LINK

Takie układy mają też jeszcze jedną zaletę: zmniejszają prędkość zmian napięcia dV/dt a jest to jeden z krytycznych parametrów triaka podawany w dokumentacji. Jeżeli zmiany będą za szybkie (spowodowane np. pracą sąsiada na płytce) możesz doznać dziwnych i przypadkowych załączeń bez związku z impulsami wyzwalającymi. To też jest jednym z powodów koniecznej obecności filtra sieciowego - by impulsowe zakłócenia z sieci nie wchodziły na anody.

Link do komentarza
Share on other sites

marek1707, oj, no bo to tłumaczenie przez Google Translate.

Da się multimetrem zweryfikować zawartość?

Ma znaczenie który z tych snubberów? Ale one są duże! Wydaje się człowiekowi że 10x10cm to dużo.

grg0, co twoim zdaniem powinno się tu jeszcze znaleźć?

Link do komentarza
Share on other sites

Multimetrem to nie mam pomysłu.

Pierwszy z brzegu (100R/47nF czyli PMR209MB5470M100R3) albo następny (47R/100nF PMR209MC6100M047R3) będą w sam raz.

10x10cm?? Przecież one są znacznie mniejsze, każdy możesz posadzić pod triakiem, po stronie lutowania.

Link do komentarza
Share on other sites

grg0, co twoim zdaniem powinno się tu jeszcze znaleźć?

Na początek. Nie wiem co przedstawia drugi wykres. To jest jakiś teoretyczny wykres? Stworzony na podstawie jakiego modelu/schematu? Co to za rezystor 700 om? Jaki jest temperaturowy zakres pracy twojego termistora NTC?

Link do komentarza
Share on other sites

Kolejna wersja płytki:

Dodam może jeszcze buzzer.

grg0, wykres pokazuje różnicę w stopniach odpowiadającą 1 różnicy w odczycie ADC.

Przetestowałem NTC, działa do 400 stopni bez zaobserwowanych problemów.

marek1707, da się ten filter przetestować rozsądnymi narzędziami?

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.