Kursy • Poradniki • Inspirujące DIY • Forum
Praca nad algorytmem origami na MIT trwała 20 lat. Gdy papier zastąpi się innymi tworzywami, np. PLA, ABS, czy nylonem, druk 3D jest idealnym zastosowaniem dla tego wynalazku.
Algorytm oblicza, w jaki sposób należy złożyć arkusz, aby otrzymać konkretny przedmiot. Zapewnia też, że szwy pomiędzy wielokątami, z których składa się każdy obiekt w programowaniu wspomaganym komputerowo, będą ukryte i nie zakłócą ostatecznej formy.
Złożoność algorytmu wynika z tego, że jest on znacznie skuteczniejszy od innych, podobnych rozwiązań - uwzględnia każdą możliwość i kształt zarówno w teorii, jak i w praktyce. Na jego podstawie projektanci będą mogli szybko i tanio stworzyć płaską mapę, która po wydrukowaniu w 3D i złożeniu (ręcznie lub samoistnie) przyjmie zaprogramowany kształt.
CurveUp - wynalazek z IST rozwiązuje z kolei problem związany z drukiem 4D, czyli przedmiotami wydrukowanymi w 3D, które samodzielnie zmieniają kształt pod wpływem bodźców. Zazwyczaj bowiem składają się one z kanciastych krawędzi. Naukowcy znaleźli jednak na to sposób i sprawili, że płaskie struktury wyginają się i stają się zaokrąglone.
Jest to możliwe dzięki konstrukcji ze sztywnych płytek o trapezowatych kształtach. Jest ona z obu stron połączona z wstępnie naprężonymi arkuszami z elastycznego materiału, które po uwolnieniu kurczą się. Wtedy płytki zbliżają się do siebie i stykają, tworząc zaprogramowany uprzednio kształt.
W ten sposób powstała m.in. gładka półkula i hiperboloida oraz bardziej skomplikowane kształty – maska, kask i figurki zwierząt.
Źródło: [1]
To nie koniec, sprawdź również
Przeczytaj powiązane artykuły oraz aktualnie popularne wpisy lub losuj inny artykuł »
Trwa ładowanie komentarzy...