Praca nad algorytmem origami na MIT trwała 20 lat. Gdy papier zastąpi się innymi tworzywami, np. PLA, ABS, czy nylonem, druk 3D jest idealnym zastosowaniem dla tego wynalazku.
Algorytm oblicza, w jaki sposób należy złożyć arkusz, aby otrzymać konkretny przedmiot. Zapewnia też, że szwy pomiędzy wielokątami, z których składa się każdy obiekt w programowaniu wspomaganym komputerowo, będą ukryte i nie zakłócą ostatecznej formy.
Złożoność algorytmu wynika z tego, że jest on znacznie skuteczniejszy od innych, podobnych rozwiązań - uwzględnia każdą możliwość i kształt zarówno w teorii, jak i w praktyce. Na jego podstawie projektanci będą mogli szybko i tanio stworzyć płaską mapę, która po wydrukowaniu w 3D i złożeniu (ręcznie lub samoistnie) przyjmie zaprogramowany kształt.
CurveUp - wynalazek z IST rozwiązuje z kolei problem związany z drukiem 4D, czyli przedmiotami wydrukowanymi w 3D, które samodzielnie zmieniają kształt pod wpływem bodźców. Zazwyczaj bowiem składają się one z kanciastych krawędzi. Naukowcy znaleźli jednak na to sposób i sprawili, że płaskie struktury wyginają się i stają się zaokrąglone.
Jest to możliwe dzięki konstrukcji ze sztywnych płytek o trapezowatych kształtach. Jest ona z obu stron połączona z wstępnie naprężonymi arkuszami z elastycznego materiału, które po uwolnieniu kurczą się. Wtedy płytki zbliżają się do siebie i stykają, tworząc zaprogramowany uprzednio kształt.
W ten sposób powstała m.in. gładka półkula i hiperboloida oraz bardziej skomplikowane kształty – maska, kask i figurki zwierząt.
Źródło: [1]
To nie koniec, sprawdź również
Przeczytaj powiązane artykuły oraz aktualnie popularne wpisy lub losuj inny artykuł »
Trwa ładowanie komentarzy...