KursyPoradnikiInspirujące DIYForum

Wykorzystanie PMMA (plexi), do budowy ramy robota

Wykorzystanie PMMA (plexi), do budowy ramy robota

Czytając artykuł na temat używania spienionego PCV do budowy robotów, postanowiłem pokazać jak wykorzystania PMMA, potocznie plexi.

Materiał ten nie jest tani. Jednak łatwość obróbki, duża sztywność oraz wysokie walory estetyczne sprawiają, że jest on wart swojej ceny.

Za arkusz o wymiarach 500x250x4 mm kupiony w Leroy Merlin zapłaciłem ok. 13 zł, wykonałem z niego 3 konstrukcje podobnej wielkości i wciąż mam prawie połowę arkusza. Aby nie być gołosłownym, postanowiłem przedstawić prostą konstrukcję platformy mobilnej, która została wykonana jakiś czas temu w nudny poranek i czekała na swoją szansę (czyt. elektronikę). Jeśli nie macie w pobliżu marketu budowlanego, to plexi na wymiar z dostawą można zamówić bez problemu przez internet.

Projekt podwozia

Zacząłem od projektu "na szybko" w programie Autodesk Inventor - silniki wrzuciłem do bibliotek już wcześniej, dorobiłem jedynie poglądowe koła i najważniejszą część - podwozie z plexi.

Projekt podwozia robota.

Projekt podwozia robota.

Autodesk Inventor pozwala błyskawicznie stworzyć dokumentację techniczną dowolnej części z projektu. Wydrukowałem więc rysunek 2D ramy (widok z góry), wyciąłem i przymocowałem go do narożnika zakupionego plexi.

Naklejony wzór do wycięcia.

Naklejony wzór do wycięcia.

Mały przerost formy nad treścią, bo posłużyło mi to tylko tymczasowo do narysowania linii pierwszych cięć. Szablon przyda się jednak w późniejszych etapach.

Teraz dość istotny punkt - kto ciął kiedyś plexi, wie jak denerwujące są gluty stopionego tworzywa, które przyklejają się do poziomej płaszczyzny, zostawiając później przy odrywaniu brzydkie, trudne do usunięcia ślady. Występuje także kłopot z widocznością linii cięcia, która jest zasłaniana przez plastikowe paprochy.

Cięcie plexi

Użyłem miniaturowej wiertarki - w komplecie był stojak oraz giętki wałek - elastyczne przedłużenie mocowania wiertła, którego niestety tymczasowo nie miałem pod ręką. Koszt takiego zestawu (plus kilka frezów, wierteł i tarcz) to ok. 90 zł - dostępne w Leroy Merlin czy innej Castoramie.

Użyta szlifierka.

Użyta szlifierka.

Dodam jeszcze, że rozpędzone drobiny roztopionego plastiku nie są przyjemnym doznaniem dla skóry, więc warto wszystkie operacje wykonywać w bluzie z długimi rękawami i rękawiczkach. Do cięcia wykorzystałem tarczę metalową.

Metalowa tarcza podczas cięcia.

Metalowa tarcza podczas cięcia.

Poniższe zdjęcia przedstawiają samo cięcie (ostatnie to krawędź po odklejeniu taśmy, wybaczcie jego jakość - było robione komórką z kiepsko ustawioną optyką). Pamiętajcie, by ciąć przesuwając tarczę w daną stronę jednym płynnym ruchem (czyt. nie odrywajcie wiertarki w połowie cięcia).

Podobnie postępujemy z drugą linią. Powinniśmy otrzymać coś takiego:

Kształt powoli zbliża się do podwozia.

Kształt powoli zbliża się do podwozia.

Korzystając cały czas z metalowej tarczy nacinamy także delikatnie wnęki na koła. Na zdjęciach przedstawiłem wykonywanie zaokrągleń przy pomocy wiertła i diamentowego frezu - w ostatecznej wersji zrezygnowałem z tego rozwiązania i zeszlifowałem zaokrąglenia do kąta prostego, niektórym jednak to rozwiązanie może się przydać.

Wykończenie

Pozostaje wygładzanie krawędzi - ja użyłem do tego specjalnej tarczy szlifierskiej, zestawu pilników tzw. "iglaków" oraz papieru ściernego o różnej gramaturze.

Tarcza szlifierska.

Tarcza szlifierska.

Podsumowanie

I nareszcie - konstrukcja gotowa! Efekt psuje jakość zdjęć wykonanych telefonem komórkowym. Ale myślę, że platforma przypomina projekt z początku tematu:

Dla ciekawskich - przestrzeń między kołem podporowym a silnikami została dobrana w Autodesk Inventor przy pomocy bloku o rozmiarach koszyka na 4xAA, nie umieściłem go jednak na rysunku, gdyż nie byłem pewny zasilania, jakie będzie przeznaczone dla tej platformy.

Dość istotną wadą plexi jest jej podatność na zarysowania - dlatego wszystkie czynności obróbki należy wykonywać ostrożnie. Materiałem o podobnych a nawet lepszych właściwościach (w tym odporność na zarysowanie, większa wytrzymałość) jest poliwęglan, może się jednak okazać, że jest nieco trudniej dostępny. Mogą również wystąpić problemy z cięciem (duża twardość).

Nieco inną wersję artykułu można znaleźć na mojej stronie:
PMMA w Robotyce Amatorskiej
Komentarze mile widziane!

plexi, plexiglas, pmma, podwozie, rama, robot

Trwa ładowanie komentarzy...