W tej części zajmiemy się bardzo widowiskowym modułem, jakim jest pasek 30 diod RGB. Dzięki niemu możliwe jest tworzenie projektów, które świecą dosłownie na wszystkie kolory tęczy!
Korzystanie z tego modułu będzie wymagało poznania nowych bloczków, które oczywiście omówimy na przykładowych programach.
Na samym początku kursu podłączaliśmy do micro:bita moduł z jedną, czerwoną diodą. Istnieją jednak bardziej rozbudowane diody, które mogą świecić na różne kolory. Diody RGB (ang. red green blue) posiadają w swoim wnętrzu aż trzy elementy świecące: czerwony, zielony i niebieski. Włączając każdy z kolorów z różną intensywnością, możemy otrzymywać prawie dowolną barwę. Pasków (lub taśm) LED RGB używa się często do dekoracji lub tworzenia praktycznego oświetlenia (np. schodów).
Przykład oświetlenia schodów diodami RGB
Użycie diod RGB pozwala na zmianę koloru
Skoro na początku tego kursu do jednego wyjścia naszego micro:bita mogliśmy podłączyć tylko jedną, czerwoną diodę, to sterowanie diodą, która ma trzy kolory, powinno wymagać 3 wyjść, a 30 diodami RGB – aż 90 wyjść (3 × 30). Nie wygląda to zbyt dobrze…
Na metrze paska LED ułożone jest 60 diod, my do dyspozycji mamy 50 cm paska z 30 diodami
Na szczęście tak było kiedyś, bo teraz wszystkimi diodami można sterować za pomocą 1 wyjścia – tak, 30 trójkolorowymi diodami będziemy sterować za pomocą tylko 1 wyjścia! Jest to możliwe, bo wykorzystamy diody sterowane cyfrowo, czyli takie, które w swoim wnętrzu posiadają jeszcze bardzo mały układ scalony. Dzięki niemu kontrolowanie diod jest znacznie łatwiejsze!
Gotowe zestawy do kursów Forbota
Komplet elementów Gwarancja pomocy Wysyłka w 24h
Moduły do wykonania wszystkich ćwiczeń z kursu micro:bita dostępne są w formie gotowych zestawów! W komplecie m.in.: micro:bit, czujnik gestów i odległości oraz taśma diod RGB.
Na początek prosty test, w którym włączymy diody na dowolny kolor. Zaczynamy od podłączenia paska diod RGB. W przypadku tego modułu mamy dowolność co do wyboru konkretnych wyjść. Na potrzeby tego testu podłączmy pasek diod do gniazda opisanego jako P0/P14.
Podłączenie do P0
Pasek 30 diod RGB
Następnie musimy doinstalować bloczki. Tym razem nie chodzi jednak o pakiet Grove, ale o komplet, który nazywa się Neopixel – ogólny opis instalacji znajduje się w 5. części kursu, ale dla przypomnienia: z menu (ikona zębatki w prawym górnym rogu) wybieramy Extensions, do wyszukiwarki wpisujemy nazwę pakietu i jednym kliknięciem instalujemy nowe bloczki.
Wybór oraz instalacja nowego pakietu bloczków
Po instalacji w naszym środowisku pojawi się nowa zakładka – Neopixel. Znajdziemy w niej wszystkie bloczki, które można wykorzystać do obsługi diod z rodziny WS2812, bo właśnie tak są one nazywane przez producenta.
Komplet nowych bloczków Neopixel
Pierwszy program z diodami RGB
Taśma z diodami podłączona, nowe bloczki zainstalowane, więc możemy przejść do programowania. Zaczniemy od zwykłego włączenia diod na zielony kolor. W tym celu do on start przeciągamy bloczek set strip to NeoPixel at pin P0 with 24 leds as RGB (GRB format).
Tak właściwie są to dwa połączone bloczki, które przypisują informacje na temat paska kolorowych diod do automatycznie utworzonej zmiennej strip (co po angielsku oznacza właśnie w tym kontekście pasek). Po umieszczeniu bloczka w programie musimy tylko zmienić liczbę diod z 24 na 30. Na koniec dodajemy bloczek strip show color red i z rozwijanej listy wybieramy kolor zielony, czyli green.
Pierwszy program testujący diody podłączone do micro:bita
Oczywiście możemy wykorzystać tutaj inną zmienną lub zmienić nazwę tej, która została utworzona automatycznie. W tym przykładzie pozostańmy jednak przy domyślnej wartości. Po wgraniu programu cały pasek diod powinien zaświecić się na zielono.
Pierwszy testowy program – cały pasek diod świeci na zielono
Jeśli na pasku nie włączyły się wszystkie diody, to należy się upewnić, czy w bloczku na pewno wpisana jest informacja o 30 diodach. Innym możliwym błędem jest zły kolor diod. W takiej sytuacji należy się upewnić, że z listy rozwijanej wybraliśmy na pewno kolor zielony oraz że w bloczku konfiguracyjnym wybrana jest opcja RGB (GRB format), a nie RGB (RGB format).
Sterowanie jasnością diod
W przypadku używanych tutaj diod możemy regulować ich jasność. W tym celu należy użyć bloczka strip set brightness 255, który znajduje się w menu more pod zakładką Neopixel. Jasność zmieniamy poprzez wpisanie liczby z zakresu od 0 do 255 – im wartość jest wyższa, tym diody będą świeciły jaśniej. Przeciągamy więc nowy bloczek i wstawiamy go przed strip show color. Dla testu wpisujemy do niego wartość 50. Przy okazji w programie możemy zmienić też kolor diod na blue, czyli niebieski.
Zmiana koloru i jasności diod podłączonych do micro:bita
Zmiana jasności za pomocą tego bloczka musi zostać umieszczona w programie przed bloczkiem, który włącza diody (w tym wypadku przed strip show color). Jeśli bloczek ten znajdzie się niżej, to nie będzie miał już wpływu na jasność diod, które zostały wcześniej włączone.
Kolory diod widoczne na zdjęciach odbiegają od efektu widocznego na żywo. W praktyce poniższy fioletowy był faktycznie niebieskim kolorem.
Diody świecące z jasnością 50/255
Diody świecące z jasnością 255/255
Dodatkowe zasilanie dla micro:bita
Jedna dioda świecąca pobiera stosunkowo mało prądu, jednak 30 jasnych diod RGB może już pobrać prąd, który będzie zbyt duży dla układu. W takiej sytuacji program może działać w zły sposób (może się resetować), oprócz tego może być widoczne szybkie, nieprzyjemne dla oka miganie diod lub ich kolor może być „zafałszowany”.
Właśnie w tym momencie musimy skorzystać z dodatkowego złącza zasilania, które znajduje się na płytce rozszerzającej możliwości micro:bita.
Najlepiej podłączyć tam przewód microUSB z ładowarki do telefonu lub drugi przewód podłączony do komputera. Do naszego układu możemy mieć podłączone jednocześnie dwa przewody – nie będzie z tym żadnego problemu. Przewód, który jest podłączony do micro:bita, posłuży do wgrywania programu, a drugi będzie zasilał cały układ. Dodatkowy przewód zasilający można podłączyć już teraz lub dopiero gdy zauważy się problem ze źle działającym układem. Poniżej widoczny jest efekt działania układu zależny od podłączenia dodatkowego zasilania, gdy diody powinny świecić na biało.
Brak dodatkowego zasilania – przekłamany kolor biały
Poprawny kolor przy dodatkowym zasilaniu
Zasilanie zaprogramowanego urządzenia
Jeśli nasz micro:bit jest już zaprogramowany, to możemy (ale nie musimy) odłączyć od niego przewód, którym wgrywamy program. Do zasilania paska diod RGB oraz samego micro:bita wystarczy przewód microUSB, który podłączymy do adaptera Grove. Całość zadziała poprawnie, jeśli przewód ten będzie podłączony do dobrej ładowarki od telefonu.
Użyta ładowarka powinna mieć wydajność minimum 1 A (jest to podane na jej obudowie).
Sygnalizator dla gości
Tym razem napiszemy program prostego sterownika światła, w którym za pomocą przycisków będzie można wybrać jeden z dwóch kolorów świecenia diod. Dzięki temu, np. wystawiając pasek diod za drzwi pokoju, będzie można łatwo zasygnalizować, czy jest się zajętym (kolor czerwony), czy też wszyscy goście są mile widziani (kolor zielony).
Podłączenie pozostaje takie samo, czyli pasek diod RGB do P0, a do tego opcjonalnie dodatkowy przewód zasilający microUSB. Zaczynamy od uzupełnienia bloczka on start w podobny sposób do tego, który był użyty w pierwszym programie. Jedyną różnicą jest fakt ustawienia koloru diod na czarny, czyli black – oczywiście jest to równoznaczne z tym, że diody są wyłączone.
Wstępna konfiguracja paska i wyłączenie diod
Następnie dodajemy bloczki reagujące na naciśnięcie przycisków. W reakcji na naciśnięcie przycisku A ustawiamy kolor diod na zielony, a po wciśnięciu przycisku B na kolor czerwony.
Program prostego sterownika oświetlenia
I już – gotowe! Po wgraniu programu możemy za pomocą naciśnięcia przycisku ustawić odpowiedni kolor. Drobnego wyjaśnienia wymaga tylko wyłączanie diod w on start, a właściwie ustawianie koloru na „czarny”. Program zadziałałby poprawnie bez tego bloczka, ale czasami, w bardzo specyficznych sytuacjach, może się zdarzyć, że po starcie programu diody będą świeciły na „losowe” kolory. Warto więc dodać taki bloczek, jeśli chcemy mieć pewność, że diody na początku będą wyłączone.
Efekt po naciśnięciu przycisku A
Efekt po naciśnięciu przycisku B
Sterownik oświetlenia dekoracyjnego
Paski diod świecących coraz częściej spotyka się w domach – od oświetlenia blatu kuchennego, przez podświetlenie schodów, aż po dekoracyjne, kolorowe oświetlenie, które ma wytworzyć miły klimat. Tym razem zbudujemy sterownik dla oświetlenia dekoracyjnego, w którym za pomocą pokrętła będzie można wybrać jeden z czterech kolorów. Zaczynamy od podłączenia paska diod do P0 oraz modułu z czujnikiem obrotów do P1.
Pasek diod do P0
Czujnik obrotu do P1
Program powinien cały czas w pętli sprawdzać, jakie jest ustawienie czujnika obrotu, i „przeliczać jego położenie” na jeden z kolorów. Najprościej zrobimy to za pomocą dodatkowej zmiennej, funkcji map oraz warunku. Zaczynamy od przypisania informacji na temat paska LED do zmiennej strip. Następnie tworzymy zmienną color (mamy już strip, więc trzymajmy się nazw angielskich) i przypisujemy do niej wartość odczytaną z czujnika obrotu podłączonego do P1.
Początek programu sterownika dekoracyjnego
Teraz musimy przeliczyć informację odczytaną z czujnika (od 0 do 1023) na cztery kolory (od 0 do 3). Tu sprawdzi się idealnie znana nam już funkcja map. Możemy dodać ją do już istniejącego bloczka:
Przeliczenie informacji odczytanej z czujnika obrotu
Zapis ten w jednym „kroku programu” (upraszczając) zadziała następująco:
Odczytaj wartość z P1, przelicz ją na wartość z zakresu 0–3 i zapisz do zmiennej color.
Korzystając ze zmiennych, możemy jednak tę operację rozbić na dwa bloczki. Można powtórzyć bloczek set color, a w funkcji map możemy wtedy wpisać zmienną color, a nie bloczek analog read pin:
Druga wersja programu przeliczającego wartość z czujnika
Zapis taki należy rozumieć następująco:
Przypisz do zmiennej color wartość odczytaną z wejścia P1.
Weź wartość zmiennej color, przelicz ją z 0–1023 na 0–3 i otrzymaną wartość zapisz z powrotem do zmiennej color (nadpisz jej wartość).
W praktyce działanie obu wersji tego programu będzie takie samo, ale drugi zapis jest bardziej czytelny dla człowieka – szczególnie gdy programy robią się bardziej rozbudowane. Warto więc skorzystać z tej opcji. W kolejnym kroku dodajemy do programu instrukcję warunkową, czyli bloczek if, który sprawi, że diody zaświecą się na jeden z czterech kolorów.
Program wyboru kolorów za pomocą czujnika obrotu
Oczywiście kolory można ustawić dowolne. Przypominam również, że warunek ten działa identycznie do tego, który został wykorzystany podczas programowania kostki do gry (w 6. części kursu). To znaczy, że nie musimy sprawdzać w osobnym warunku, czy przeliczona wartość zmiennej color wynosi 3 – jeśli nie jest to 0, 1 ani 2, to wiadomo, że musi ona być równa 3.
Wgrywamy powyższy program i testujemy! Kręcenie pokrętłem czujnika obrotu powinno wpływać na kolor diod, ale… program nie działa poprawnie. Właściwie nic się nie dzieje, w porywach czasami może coś mignąć, ale na pewno całość nie działa zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Dlaczego? Dzięki funkcji map przeliczamy zawartość zmiennej color z zakresu 0–1023 na 0–3, ale musimy pamiętać, że to wcale nie oznacza, że otrzymamy cztery wartości (0, 1, 2 lub 3).
W wyniku działania funkcji map możemy otrzymać liczby niecałkowite (ułamki) – zamiast 2 otrzymamy np. 2,2827721 lub coś podobnego. Utrafienie czujnikiem obrotu w taką pozycję, abyśmy uzyskali równe 2, jest teoretycznie możliwe, ale bardzo trudne.
Na szczęście możemy jednak wykorzystać bloczek round z zakładki Math, który zaokrągli obliczoną wartość do najbliższej możliwej liczby całkowitej. Dzięki temu np. zamiast 2,2827721 otrzymamy 2. Aby naprawić nasz program, trzeba więc dodać jeszcze jeden bloczek set color, w którym zawartość zmiennej color zaokrąglimy do najbliższej wartości całkowitej.
Ostateczna wersja programu sterownika oświetlenia dekoracyjnego
Działanie tego początkowego fragmentu programu należy rozumieć następująco:
Przypisz do zmiennej color wartość odczytaną z wejścia P1.
Wartość zmiennej color przelicz z 0–1023 na 0–3 i zapisz z powrotem do zmiennej color.
Wartość zmiennej color (przeliczonej w punkcie 2) zaokrąglij do najbliższej wartości całkowitej i otrzymaną wartość zapisz z powrotem do zmiennej color.
Teraz wgrywamy program i testujemy – wszystko musi działać już poprawnie. Przekręcenie czujnika obrotu zmieni odpowiednio kolor diod. Oczywiście bardzo łatwo można ten program rozbudować w taki sposób, aby do wyboru było jeszcze więcej kolorów.
Przykładowy kolor: indygo
Przykładowy kolor: pomarańczowy
Przy okazji korzystania z tego programu na pewno wystąpi konieczność podłączenia dodatkowego zasilania przez drugie gniazdo microUSB. Brak tego przewodu zasilającego sprawi, że program będzie działał wyraźnie gorzej.
Włączanie tylko wybranych diod
Do tej pory włączaliśmy na wybrany kolor od razu wszystkie 30 diod. Możemy jednak sterować każdą diodą osobno lub poszczególnymi grupami diod. Potrzebny będzie nam jednak nowy bloczek, który pozwoli podzielić taśmę na odcinki. Zostawiamy pasek LED podłączony do P0 i od razu zabieramy się za pisanie programu.
Na początku do zmiennej strip przypisujemy informacje o pasku składającym się z 30 diod. Następnie musimy przypisać informację o fragmencie paska do nowej zmiennej. Tutaj przyda się nowy bloczek, który nazywa się set range to strip range from 0 with 4 leds. Należy go rozumieć następująco:
Weź pierwsze 4 diody z paska przypisanego do zmiennej strip.
Przypisz je do zmiennej range (co po angielsku oznacza w tym przypadku „zakres”).
Od teraz zmienną range możemy traktować jako mały pasek LED, możemy więc łatwo ustawić na nim wybrany kolor za pomocą bloczka show color.
Program wykorzystujący kawałek paska diod
Zakres diod wybieramy, podając numer diody, od której chcemy zacząć (diody numerowane są od 0), a następnie podajemy liczbę diod, która nas interesuje, np.:
range from 0 to 4 leds to 4 diody, licząc od pierwszej, czyli chodzi o diody 1, 2, 3 i 4 (licząc fizycznie diody na pasku, zgodnie z numeracją w programie będą to diody 0, 1, 2, 3),
range from 1 to 4 leds to 4 diody, licząc od drugiej, czyli chodzi o diody 2, 3, 4 i 5,
range from 5 to 6 leds to 6 diod, licząc od piątej, czyli chodzi o diody 6, 7, 8, 9, 10 i 11.
Czyli program, który włącza na żółto pierwsze 4 diody, zrobi „jedną diodę przerwy”, a 4 kolejne LED-y włączy na zielono, będzie wyglądał w następujący sposób:
Program włączający diody na różne kolory
Efekt działania programu powinien być następujący:
Efekt działania programu włączającego tylko 8 diod
Przesuwanie diod na pasku
Podczas pisania różnych projektów przydaje się opcja przesuwania włączonych diod na pasku. Dzięki temu możemy tworzyć różne efekty i animacje. Na szczęście nie musimy robić tego ręcznie, korzystając z opcji włączania pojedynczych diod. Taką operację wykonamy za pomocą specjalnych bloczków.
Bazując na wcześniejszym programie, zacznijmy od włączenia czterech pierwszych diod. Następnie w bloczku reagującym na naciśnięcie przycisku A dodajemy bloczek strip shift pixel by 1, który sprawi, że wszystkie diody na pasku przesuną się o jeden (zaraz będzie widać, o co chodzi w praktyce). Ważne jest, aby po przesunięciu diod dodać bloczek strip show.
Program wykorzystujący opcję przesuwania włączonych diod
W praktyce po naciśnięciu przycisku A micro:bit przeliczy sobie w pamięci, co należy zrobić z diodami, ale nie zmieni sposobu ich świecenia. Odpowiedni efekt na pasku zobaczymy dopiero po wywołaniu bloczka strip show. Warto zwrócić uwagę, że wcześniejsze bloczki, które coś pokazywały na pasku LED, miały w nazwie show, np. strip show color red. Bloczek strip shift pixel by 1 nie ma tego dopisku.
Show w tym kontekście oznacza po angielsku „pokaż”, więc brak takiego dopisku w bloczku jest dla nas informacją, że trzeba osobno użyć bloczka strip show.
Wgrywamy program na micro:bit i testujemy. Każde naciśnięcie przycisku powinno „przesuwać” diody, które świecą, o 1. Warto zwrócić uwagę, co dzieje się, gdy dojdziemy do końca paska – diody, które się nie mieszczą, zwyczajnie znikną.
Przesuwanie diod, kogut policyjny
Istnieje jednak druga wersja bloczka przesuwającego włączone diody – diody z końca, zamiast „zniknąć”, wrócą na początek paska LED. Dzięki temu, jeśli położymy początek paska przy jego końcu, będzie to wyglądało, jakby świecące diody przesuwały się dookoła paska. Bloczek, który pozwoli na realizację tego zadania, to strip rotate pixels by 1. Wystarczy, że wstawimy go do wcześniejszego programu (zamiast bloczka shift) i od razu możemy testować działanie tego mechanizmu.
Program testujący drugą wersję przesuwania świecących diod
Gdy diody dojdą do końca paska, to przy kolejnym naciśnięciu przycisku A powrócą na początek.
Po przetestowaniu tego programu możemy wykorzystać ten efekt do budowy koguta policyjnego, w którym obracają się w koło czerwone oraz niebieskie diody. Zaczynamy od programu, który pierwsze 15 diod (połowę paska) włączy na czerwono, a kolejne 15 diod (drugą połowę) na niebiesko.
Początek programu koguta policyjnego
Następnie w pętli forever dodajemy bloczek przesuwający zawartość paska o 1 oraz opóźnienie 25 ms. Oczywiście nie zapominamy też o bloczku strip show, bo bez niego nie zobaczymy żadnego efektu.
Program prostego koguta policyjnego
Efekt działania programu widoczny jest na nagraniu. Aby przyspieszyć ruch diod, można zmniejszyć czas, np. do 15 ms, lub zwiększyć wartość, o którą przysuwamy diody (np. rotate pixels by 2) – wtedy po każdym wywołaniu bloczka rotate diody przesuną się o dwie pozycje, a nie o jedną.
Wszystkie kolory tęczy
W pakiecie bloczków Neopixel znajdziemy również bloczek show rainbow, za pomocą którego bardzo łatwo uzyskamy efekt tęczy, czyli jednoczesnego wyświetlenia na pasku różnych kolorów. Jego użycie jest bardzo proste – wystarczy podać zmienną, do której jest przypisana informacja na temat paska diod, oraz zakres kolorów, jaki ma być pokazany.
Program testujący bloczek wyświetlający tęczę
Bloczek ten przyjmuje wartości od 1 do 360 – im szerszy zakres podamy, tym więcej kolorów zostanie wyświetlone na pasku, np.:
od 1 do 360 sprawi, że na pasku wyświetlą się wszystkie kolory tęczy,
od 1 do 180 sprawi, że wyświetli się połowa kolorów,
od 1 do 10 sprawi, że pojawi się tylko pierwszy kolor, czyli cały pasek będzie czerwony.
Wykorzystanie tych zakresów nie jest zbyt łatwe do opisania – najlepiej poeksperymentować w praktyce i zobaczyć, jak to działa „na żywo”, bo po pierwsze łatwiej wtedy wszystko zrozumieć, a po drugie efekt jest znacznie lepszy niż to, co widać na zdjęciach.
Tęcza przy ustawieniu 360
Tęcza przy ustawieniu 180
Wskaźnik na diodach
Na koniec warto poznać jeszcze jeden użyteczny bloczek, który pozwala zbudować prosty wskaźnik wartości z jakiegoś czujnika. Im zmierzona wartość będzie większa, tym więcej diod się zaświeci, a co więcej – będzie też zmieniał się ich kolor. Zostawiamy pasek diod podłączony do P0, a dodatkowo do P1 podłączamy jakiś czujnik, np. czujnik obrotu.
Pasek diod do P0
Czujnik obrotu do P1
Na początku programu, już standardowo, przypisujemy informacje na temat paska diod do zmiennej strip. Następnie w pętli forever umieszczamy bloczek show bar graph z zakładki Neopixel, w którym w miejsce pierwszej liczby przeciągamy analog read pin P1, a w drugie miejsce wpisujemy 1023.
Program testujący bloczek kolorowego wskaźnika na diodach
Należy to rozumieć następująco: pokaż na kolorowych diodach wartość odczytaną z wejścia P1, jeśli maksymalna wartość, której spodziewamy się na tym wejściu, to 1023. Po wgraniu programu diody na naszym pasku będą przedstawiały informacje na temat aktualnej wartości odczytanej z czujnika.
Efekt, gdy wartość z czujnika jest mała
Efekt, gdy wartość z czujnika jest duża
Dodatek (dostępny w książce)
Osoby, które zamówiły kurs w formie książki drukowanej lub e-booka, znajdą tu dodatkowy przykład, który tłumaczy, jak można znacznie dokładniej wybierać kolor diod oraz jak płynnie mieszać barwy, np. za pomocą czujnika obrotu. Do tego mogą tu znaleźć rozwiązania do zadań dodatkowych.
Zadania dodatkowe
Zad. 7.1. Napisz program dekoracyjnego oświetlenia, w którym po naciśnięciu przycisku A pasek diod zacznie powoli świecić na biało od 0 do ~100% jasności. Zwiększaj jasność paska o 10 co 50 milisekund – i tak aż 25 razy (dzięki temu uzyskasz płynne rozjaśnianie w zakresie od 0 do 250). Przycisk B powinien płynnie gasić diody.
Zad. 7.2. Zbuduj symulator świateł drogowych. Podziel w programie pasek na trzy części (po 10 diod). Pierwsze 10 sztuk diod ma odpowiadać za światło czerwone, kolejne 10 sztuk za pomarańczowe, a ostatnie diody mają pełnić funkcję światła zielonego. Układ powinien w pętli symulować działanie sygnalizatora ulicznego, np.: tylko czerwone (5 sekund), czerwone i pomarańczowe (1 sekunda), tylko zielone (5 sekund), tylko żółte (2 sekundy).
Zad. 7.3. Stwórz program sygnalizatora, który będzie mógł być używany do startowania wyścigów. Na początku wszystkie diody paska RGB powinny świecić się na czerwono, a po naciśnięciu przycisku A na wyświetlaczu powinno ruszyć odliczanie od 9 do 0 (nie musisz przejmować się dokładnym czasem). Im bliżej będzie do zera, tym mniej diod powinno się świecić (wykorzystaj bloczek show bar graph). Gdy odliczanie skończy się na zerze, cały pasek diod powinien świecić na zielono. Naciśnięcie przycisku B powinno sprawiać, że układ przejdzie do stanu początkowego, w którym znów można rozpocząć odliczanie za pomocą przycisku A. Uwaga dla ułatwienia: podczas odliczania od 9 do 0 nie muszą zgasnąć wszystkie diody wyświetlane przez bloczek show bar graph.
Podsumowanie
Tym razem poznaliśmy przedostatni z modułów z rodziny Grove, którymi zajmujemy się w tej serii. Pasek świecących diod RGB to bardzo widowiskowy element zestawu, który w połączeniu z innymi modułami Grove pozwala na budowę ciekawych, kolorowych projektów, np. termometru, który zmierzoną temperaturę przedstawia w formie wielkiego kolorowego paska.
Czy wpis był pomocny? Oceń go:
Średnia ocena 4.7 / 5. Głosów łącznie: 130
Nikt jeszcze nie głosował, bądź pierwszy!
Artykuł nie był pomocny? Jak możemy go poprawić? Wpisz swoje sugestie poniżej. Jeśli masz pytanie to zadaj je w komentarzu - ten formularz jest anonimowy, nie będziemy mogli Ci odpowiedzieć!
W kolejnej części kursu zajmiemy się modułem czujnika ultradźwiękowego, który umożliwi dokładny pomiar odległości. Dzięki temu będziemy mogli zbudować np. prosty system czujników parkowania.
Dołącz do 20 tysięcy osób, które otrzymują powiadomienia o nowych artykułach! Zapisz się, a otrzymasz PDF-y ze ściągami (m.in. na temat mocy, tranzystorów, diod i schematów) oraz listę inspirujących DIY na bazie Arduino i Raspberry Pi.
Dołącz do 20 tysięcy osób, które otrzymują powiadomienia o nowych artykułach! Zapisz się, a otrzymasz PDF-y ze ściągami (m.in. na temat mocy, tranzystorów, diod i schematów) oraz listę inspirujących DIY z Arduino i RPi.
Trwa ładowanie komentarzy...