Visuino – brzydki, ale ciekawy generator kodu dla Arduino

Visuino – brzydki, ale ciekawy generator kodu dla Arduino

Niedawno opisywaliśmy jak tworzyć programy na Arduino w graficznym środowisku XOD. Pora na kolejne IDE, które pozwala na programowanie tej platformy bez konieczności pisania kodu.

Visuino to środowisko, którego autorzy podeszli do tematu inaczej. Udało im się stworzyć brzydki generator, który tworzy ładne programy.

Korzystanie z graficznych generatorów programów dla Arduino ma swoje wady i zalety. Z jednej strony tracimy trochę na wydajności. Jednak z drugiej strony, dzięki innemu podejściu do programowania, nawet niedoświadczona osoba może łatwo wyklikać rozbudowany program.

Tym razem zobaczymy jak do graficznego generowania programów podeszli programiści z firmy Mitov Software, która odpowiada za Visuino.

Programowanie w Visuino - jak zacząć?

Zaczynamy od przejścia na stronę Visuino, która swoją szatą graficzną przypomina oryginalną stronę Arduino. Można tam pobrać instalator i zapoznać się z przykładowymi projektami.

Nagłówek strony Visuino

Nagłówek strony Visuino

Po pobraniu pliku zajmującego jedynie ~100 MB, warto przygotować się do instalacji - nie mamy tu na myśli zamknięcia wszystkich programów, lecz nastawienie się na podróż w czasie do siermiężnych czasów Windowsa 98 i jemu podobnych. Po uruchomieniu instalacji zobaczymy obraz, który mocno kontrastuje z estetycznie wykonaną stroną internetową Visuino.

Instalator programu Visuino

Instalator programu Visuino

Podczas instalacji bardzo ważnym krokiem jest odpowiednie wskazanie ścieżki, a bardzo łatwo popełnić w tym miejscu błąd. Wydawać się może, że jest to wybór katalogu instalacji, ale po wczytaniu się w treść komunikatu dowiemy się, że jest to wybór lokalizacji, w której znajdują się biblioteki Arduino.

Wybór katalogu z bibliotekami Arduino

Wybór katalogu z bibliotekami Arduino

Po zakończeniu instalacji uruchomi się Visuino i czeka nas kilka niespodzianek. Pomijając "oryginalny" wygląd GUI to zaskoczy nas rozpoczęcie okresu próbnego – tak, aplikacja jest płatna!

Widok środowiska Visuino w wersji trial

Widok środowiska Visuino w wersji trial

Wydawać się może, że projekt korzystający ze zdobyczy darmowego Arduino IDE również powinien być udostępniany nieodpłatnie. Do pewnego stopnia tak też jest, gdyż po wygaśnięciu okresu próbnego program dalej będzie w pełni funkcjonalny. Jedyną "zachętą" skłaniającą do zakupu licencji będzie zamykanie się Visuino co 15 minut. Nie można na to jednak zbyt mocno narzekać, ponieważ przed automatycznym zamknięciem programu zostaniemy poproszeni o zapisanie swojej pracy. 

Widok programu po wygaśnięciu okresu próbnego

Widok programu po wygaśnięciu okresu próbnego

Pierwsze kroki w Visuino

Pomimo niekoniecznie dobrego pierwszego wrażenia warto jednak sprawdzić jak program sprawdza się w praktyce. Pierwsze na co warto zwrócić uwagę to płytka Arduino UNO umieszczona w obszarze roboczym. Peryferia płytki zostały wyprowadzone w postaci zaczepów oznaczonych odpowiednimi symbolami. Widać tam linie UART, I2C, SPI, ADC, PWM oraz zwykłe I/O.

Zwinięty widok bloku Arduino UNO

Zwinięty widok bloku Arduino UNO

Wybór płytki

Wyjątkową cechą Visuino jest szeroki wybór obsługiwanych płytek. Po dwukrotnym kliknięciu płytki będziemy mogli zmienić jej rodzaj – dostępną są tu nie tylko różnorodne wersje Arduino, ale także ESP oraz zestawy z STM32 (bluepill).

Wybór płytek obsługiwanych przez Visuino

Wybór płytek obsługiwanych przez Visuino

Programy demonstracyjne

Mając wybraną płytkę, sprawdźmy jak wygląda programowanie. Na początek warto sięgnąć po gotowe przykłady dostępne w Menu. Przechodzimy do zakładki Plik, gdzie znajdziemy łącze do lokalizacji z programami demonstracyjnymi.

Przykładowe projekty Visuino

Przykładowe projekty Visuino

Sposób wyboru przykładów może nie jest tak dopracowany jak w Arduino IDE, ale trzeba przyznać, że przykładów jest naprawdę dużo. Pokrywają one użycie podstawowych modułów, z jakimi może się spotkać standardowy użytkownik Arduino.

Dostępne przykłady Visuino do podstawowych jak i zaawansowanych projektów

Dostępne przykłady Visuino do podstawowych jak i zaawansowanych projektów

Na początek wybierzmy najprostszy przykład, czyli migający diodą: Blink. Po załadowaniu programu zobaczymy, że w obszarze roboczym pojawił się bloczek Pulse Generator, który został podłączony do płytki Arduino. Jest on podłączony do pinu numer 13, przy którym standardowo znajduje się LED.

Projekt demonstracyjny Blink

Projekt demonstracyjny Blink

Tu widać pierwszą różnicę w stosunku do XOD – sygnały poprowadzone pomiędzy blokami Visuino nie muszą oznaczać fizycznych połączenia pomiędzy elementami, ani przepływu danych. Mogą to być również pewne zależności, które ustawiają parametry, np. częstotliwość PWM. Jest to dość mało intuicyjnym rozwiązaniem, co na początku może wprowadzać pewne zamieszanie.

Połączenie bloków może też przenosić pewne wartość do zmiennej (np. odczyt ADC). Są też przypadki, gdzie sygnały reprezentują fizyczne połączenie elementów, np. podpięcie termometru DS18B20 do konkretnego wyprowadzenia Arduino.

Połączenie czujnika DS18B20 do Arduino z wyprowadzeniem pomiarów na UART

Połączenie czujnika DS18B20 do Arduino z wyprowadzeniem pomiarów na UART

Nie wszystkie parametry są wyprowadzone na zaczepy. Część jest ukryta w sekcji Properties.

Wgrywanie wygenerowanego programu

Po wstępnym zapoznaniu się z układem bloczków, można przystąpić do wgrania wygenerowanego programu. W tym celu przechodzimy w Menu do zakładki Arduino. Mamy tam do dyspozycji 2 opcje:

  • Send to Arduino IDE – otwarcie wygenerowanego kodu w Arduino IDE,
  • Upload – wgranie programu.

Tu wyjaśnia się wcześniejsza potrzeba wskazania ścieżki do plików Arduino – Visuino nie jest osobnym, zintegrowanym środowiskiem. Do działania wymaga zainstalowanego Arduino IDE, ponieważ nie ma ono własnego kompilatora.

Możliwe opcje wgrania kodu przy pomocy Arduino IDE

Możliwe opcje wgrania kodu przy pomocy Arduino IDE

W momencie wybrania opcji Upload na chwilę zobaczymy nawet ekran ładowania Arduino IDE, który zniknie wraz z wgraniem programu. W przypadku braku zainstalowanego środowiska lub błędu po prostu nic się nie wyświetli.

Splashscreen Arduino IDE widoczny podczas wgrywania programu

Splashscreen Arduino IDE widoczny podczas wgrywania programu

Ale nie jest to jedynym utrudnieniem. Często zdarza się, że coś nie działa poprawnie i wynika to z braku kompatybilności bibliotek. W takiej sytuacji również nie zobaczymy żadnej informacji zwrotnej i musimy wybrać opcję ręcznego załadowania projektu w Arduino IDE, w celu sprawdzenia błędów jakie zaszły na etapie kompilacji.

Trzeba więc przyznać, że działanie tego programu jest dość "oryginalne" i zaskakujące, szczególnie gdy przypomnimy sobie, że jest to rozwiązanie płatne...

Jakie są zalety Visuino?

Pomijając niesmak jaki pozostawiają aspekty techniczne Visuino, to sam program posiada bardzo ważną cechę, która nie była dopracowana w XOD. Bloki reprezentujące nawet bardzo skomplikowane układy są wyjątkowo proste w obsłudze – w podstawowej formie nie wymagają żadnych dodatkowych elementów do działania.

Dla przykładu obsługa cyfrowych diod RGB sprowadza się do wyboru liczby diod i ustawienia koloru, który możemy wyklikać z palety kolorów. Przygotowanie barwnej animacji jest również bardzo proste, wystarczy dodać generatory przebiegów sinusoidalnych z odpowiednio dobraną amplitudą sygnału.

Przykład sterowania programowalną diodą NeoPixel

Przykład sterowania programowalną diodą NeoPixel

Drugą zaletą Visuino jest łatwy dostęp do wygodnej wyszukiwarki bloków – można z niej odczytać jakim rodzajem sygnału operuje dany blok, a odpowiednie ikonki umieszczone obok węzłów sugerują od razu odpowiedni sposób łączenia.

Biblioteka bloków Visuino

Biblioteka bloków Visuino

Jeżeli mowa już o połączeniach to sporym udogodnieniem jest też estetycznie wykonane automatyczne prowadzenie połączeń, które w porównaniu z XOD wyglądają naprawdę rewelacyjnie. Wszystkie linie są układane w taki sposób, że nawet rozbudowany program jest przejrzysty.

Kolejnym udogodnieniem Visuino jest dobrze funkcjonujący monitor portu szeregowego z wbudowaną kreślarką. Okna te są wygodnie umiejscowione i posiadają kilka dodatkowych, ciekawych opcji.

Monitor portu szeregowego oraz kreślarka wykresów

Monitor portu szeregowego oraz kreślarka wykresów

Podsumowanie

Visuino jest godnym uwagi środowiskiem do graficznego tworzenia programów. Ma ono całkiem dużo mankamentów (takich jak niezbyt ładne GUI oraz brak informacji zwrotnej o błędach). Posiada jednak zalety, do których należy zaliczyć łatwe tworzenie rozbudowanych projektów przy zachowaniu odpowiedniego stopnia czytelności.

Pomimo wspomnianych zalet, Visuino nie jest jeszcze zbyt popularne w Polsce. Czy mieliście jakieś doświadczenia z tym programem? Znacie innego jego wady lub zalety? Dajcie znać w komentarzach!

Czy artykuł był pomocny? Oceń go:

Średnia ocena 4.7 / 5. Głosów łącznie: 31

Autor: Piotr Adamczyk
Redakcja: Damian Szymański

Narzędzia i poradniki dla osób, które znają podstawy Arduino
Narzędzia i poradniki dla osób, które znają podstawy Arduino

Jak działa Arduino? Jak testować kod? Jak inaczej można tworzyć programy wgrywane na Arduino? Czy są inne, lepsze środowiska? Oto poradniki dla... Czytaj dalej »

arduino, ide, visuino

Trwa ładowanie komentarzy...