Skocz do zawartości

[Dla początkujących] Przepis na robota - w pełni programowalny Line Follower


Pomocna odpowiedź

Dotli, to nie ma za bardzo znaczenia która 8, bo tak na prawdę masz tylko różnice w minimalnym napięciu zasilania, no i max prędkości taktowania. Z mojego punktu widzenia lepsza jest Atmega8-16PU z racji tego że można ją taktować powyżej 10MHz, co przydaje się do obsługi serw, w innych zastosowaniach można spokojnie wziąć 8PU i wykorzystać fakt, że pracuje na niższym napięciu.

Jeszcze taka drobna dygresja, lepiej może zainwestować w Atmege 88/168, ma większe możliwość i jest o wiele przyjemniejsza!

Link to post
Share on other sites

Witam!

Chcę zbudować swojego pierwszego robota - LineFollowera.

Wszystkie części będą takie same jak te wymienione w pierwszym poście.

Jedynie zamiast serw chcę użyć silniczków z przekładnią, oraz zastosować inne koła.

1. Czy te silniczki będą dobre?

2. Moglibyście mi podać link(do sklepu lub aukcji) do jakiegoś programatora, który będzie

pasował do procesora Atmega8(ten co w temacie), najlepiej z tego sklepu co ten procesor

i reszta części. Czy ten programator musi mieć wejście USB, jeżeli nie mam w komputerze

portu lpt ani com?

Link to post
Share on other sites

Te silniki się nadadzą, co prawda nie wygrasz na nich raczej zawodów, ale na pierwszego robotą git opcja. Programator na usb najlepiej kup na allegro, usbasp lub stk500v2 (lepszy stk500v2, ale usbasp tańszy).

Link to post
Share on other sites

A żadne z tych nie mogą być? Po co płacić za trzy przesyłki 😕

A jak nie to ten może być?

Wcześniej chciałem te same silniczki tylko z mniejszą przekładnią(310obr/min),
ale wolę żeby nie było tak że robot nie będzie umiał utrzymać się na trasie, więc

wybrałem wolniejsze. 0,21m/s to bardzo wolno? Bo wyliczyłem że robot będzie osiągał

taką prędkość przy tych silniczkach. Na razie nie zależy mi na wygranych w zawodach. 😉

Link to post
Share on other sites

Ten co wybrałeś nada się, jest to USBasp. Co prawda przy bascomach starszych trzeba zrobić trochę wygibasów, ale da się przyjemnie korzystać z tego 🙂 A dlaczego płacić za dodatkową przesyłkę? Prosty rachunek: dodaj cenę przesyłki tego programatora co wybrałeś i wysyłkę, a teraz porównaj cenę programatora (najtańszego na usb) z AVT. Raczej spora różnica, nie sądzisz 🙂 ?

Link to post
Share on other sites

Jeszcze mam jedno pytanie.

Na stronie tej aukcji jest napisane:

"Możliwość kupna wraz z taśmą ISP 2x5PIN do programowania".

Do czego jest ta taśma? Z jednej strony podłącza się ją do tego programatora,
a z drugiej? Do atmegi? Bo na zdjęciu atmegi nie wiać miejsca na wpięcie tego.

Link to post
Share on other sites

Wtyczkę z drugiej strony podpinasz do odpowiednich pinów, może pomóc w tym adapter, ale płytka stykowa + skrętka w zupełności wystarczą. A no i tą taśmę potrzebujesz, chociaż jak chcesz możesz zropbić samemu z dwóch wtyczek IDC10 i kawałka taśmy, chociażby z HDD.

Link to post
Share on other sites

Przewód bardzo przydatny, chodzi zapewne o złącze KANDA, radził bym zakupić. Kabel od strony uC podpina się do adaptera (FAQ - poszukaj o podpinaniu programatora do uC)

Link to post
Share on other sites

Wystarczy programator, taśma i kabel usb. Jeden koniec taśmy wpinasz do programatora, drugi do tego dziesięciopinowego gniazda na płytce.

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

Ok, dzięki za pomoc 😉

Mam nadzieję że uda mi się poskładać tego robota.

Jak dobrze pójdzie to LF pojawi się w "Nasze sukcesy",
a jak źle pójdzie to będę zadawać kolejne głupie pytania 🤣

Link to post
Share on other sites

Jedna ważna sprawa co to silników, lepiej zasilać je napięciem ok 7V, bo przy zasilaniu z czterech aku AA (ok 4,8V) to są one wolniejsze od serw.

Link to post
Share on other sites

Artykuł był napisany z myślą o akumulatorach 1,2V, dla wyższych napięć (w pełni naładowane baterie 1,5V) może być problem z elektroniką - sprawdź sobie datasheety i porównaj z maksymalnym dopuszczalnym napięciem. Powinny działać, ale producent nie daje gwarancji. W taki przypadku pomyśl o zasilaniu elektroniki przez stabilizator LDO na 5V.

I pamiętaj, że napięcie "1,5V" albo "1,2V" na opakowaniu oznacza tylko znamionowe, w rzeczywistości zależy ono od stopnia naładowania, więc nie traktuj tego jak świętość i dla pewności zmierz maksymalne.

Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.