Skocz do zawartości

Kurs elektroniki – #3 – prawa Ohma i Kirchhoffa w praktyce


Pomocna odpowiedź

@Kacper89 witam na forum. Faktycznie coś jest nie tak - wina może leżeć w złym połączeniu lub złych ustawieniach miernika. Niestety nie masz zarejestrowanego zestawu, więc nie wiem jakimi elementami dokładnie dysponujesz. Chętnie pomogę, ale dodaj zdjęcia swojego układu bezpośrednio na forum - m.in. ze względów bezpieczeństwa nie zezwalamy na osadzanie grafik z innych źródeł. Opcja dodawania ilustracji jako załącznik znajduje się pod oknem, w którym piszesz wiadomość. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji opisującej nasz edytor: https://forbot.pl/forum/topic/12077-jak-pisac-wiadomosci-krotka-instrukcja-korzystania-z-edytora/

 

Link do komentarza
Share on other sites

@Kacper89 wygląda wszystko poprawnie, podejrzenia raczej bym kierował w stronę miernika:

  1. Czy bateria w mierniku jest nowa?
  2. Czy ogólnie miernik jest nowy i nie mógł zostać wcześniej przez kogoś uszkodzony?
  3. Jakie jest napięcie na baterii, gdy podłączono do niej ten rezystor.
  4. Jaki wynik wskazuje miernik na niższym zakresie? 

 

Link do komentarza
Share on other sites

Miernik był używany wcześniej do pomiaru napięcia w akumulatorze samochodowym, niewykluciam że coś mogło się stać. Bateria w środku nie jest nowa. Gdy podłączę rezystor napięcie na baterii wynosi 9,79. Na niższym zakresie miernik wskazuje 022.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

@LewySierpowy czy wykonałeś ćwiczenie, które jest opisane pod koniec tej części kursu? Jest tam opisane, że można to wyjaśnić poprzez porównanie do dzielnika napięcia. Co dokładnie nie jest dla Ciebie zrozumiałe z tego opisu? Postaram się to lepiej wyjaśnić 🙂 Oczywiście temperatura też wpływa na działanie baterii, ale w tym kontekście jest to raczej pomijalne. 

Link do komentarza
Share on other sites

@Treker Zrobiłem wszystko. Tylko jakoś za bardzo nie potrafię sobie tego zwizualizować. Bo skoro napięcie to różnica potencjałów, to mniejszy opór powinien powodować mniejszą różnicę między dwoma dowolnie wyznaczonymi punktami, ale przecież masa nadal ma zero. Więc powinien popłynąć większy prąd. Skoro prąd rośnie, to dlaczego napięcie spada? Bo o ile dobrze pamiętam dwukrotny wzrost prądu powinien powodować dwukrotny wzrost napięcia.

Link do komentarza
Share on other sites

@LewySierpowy odłóż na bok na razie potencjały itd. Weźmy sobie dowolny dzielnik napięcia. Wartości są nieważne, zasilanie 5V, dwa równe rezystory, więc na wyjściu dzielnika mamy połowę napięcia wejściowego (2,5 V):

1.png

Teraz przerysujmy ten obwód, nic się nie zmienia w połączeniach - przesunąłem tylko górny rezystor:

2.png

Co się teraz stanie, jak zmniejszymy jeden z rezystorów? Popłynie większy prąd, a napięcie na wyjściu nasze dzielnika zamaleje:

3.png

Mam nadzieję, że do tego momentu jest to jasne - w końcu to tylko zwykły dzielnik napięcia. A teraz dodajmy tylko jeden czerwony prostokąt:

 4.png

W czerwonym prostokącie mamy idealną baterię + rezystor, który symbolizuje stałą rezystancję wewnętrzną baterii. Czy coś to ułatwiło w zrozumieniu jak ten temat łączy się z oporem wewnętrznym baterii.

Link do komentarza
Share on other sites

Ja to postrzegam tak:

Zmniejszenie oporu o 50 omów powoduje spadek napięcia o 1,667 czyli za rezystorem jest napięcie 3,333... V

W pierwotnym przypadku gdy jest 100 omów spadek wynosi 2,5 czyli za rezystorem jest napięcie 2,5V

Nadal nie rozumiem. Czegoś muszę nie dostrzegać.

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 18.11.2022 o 16:07, Treker napisał:

Tak, właśnie o to chodziło - do obliczeń musisz zawsze wstawiać aktualne wartości. Inaczej wyniki nie będą miały wiele wspólnego z tym co masz przed sobą 🙂

Wymieniłem baterię na nową i prezentują się wyniki następująco:

Uwyj (po wyliczeniu według wzoru) = 6.8V

Uwyj po pomiarze na rezystorze 1kΩ = 7.11

Rozumiem, że taka różnica jest dopuszczalna?

Uzas natomiast sumuje się do 9V (7.11 + 2.35 z rezystora 333Ω)

Link do komentarza
Share on other sites

@marcin2x4 tak, taki pomiar wygląda już dobrze. Nie podałeś co prawda jakie jest faktyczne napięcie na obciążonej baterii, ale biorąc pod uwagę wszelkie tolerancje to wynik jest już akceptowalny.

@LewySierpowy weźmy pod uwagę tylko ten ostatni obrazek, czyli:

4.png

21 godzin temu, LewySierpowy napisał:

Zmniejszenie oporu o 50 omów powoduje spadek napięcia o 1,667 czyli za rezystorem jest napięcie 3,333... V

Spójrz na to od innej strony:

  1. Na schemacie jest "prawdziwa bateria" (czerwony prostokąt - bateria idealna wraz z symulowanym, stałym oporem wewnętrznym).
  2. Nie patrz na omy i napięcia tylko na razie skup się na tym, że z takiej baterii pobierasz większy lub mniejszy prąd.
  3. W tym przypadku pobór ten wynika z podłączenia rezystora, ale to nie jest ważne. Chodzi o to, że możemy pobierać większy lub mniejszy prąd z tej "prawdziwej baterii".
  4. I teraz im większy prąd pobierasz z baterii tym mniejsze będzie napięcie zmierzone na wyjściu tej "prawdziwej baterii".

Czy do tego momentu tutaj wszystko jest jasne?

Link do komentarza
Share on other sites

@LewySierpowy ten przykład ma wyjaśniać dlaczego podczas pobierania większego prądu z baterii spada napięcie - "robi" się tam dzielnik napięcia z wewnętrznej rezystancji baterii oraz tego, co zostało do niej podłączone. Na tym etapie wystarczy, że zapamiętasz tylko te dwie praktyczne sprawy:

  1. Podczas pobierania większego prądu napięcie na baterii będzie spadało.
  2. Baterie i akumulatory mają też pewną wydajność prądową (dlatego, w samochodzie jest wielki i ciężki akumulator 12 V, a w pilocie do alarmu mała bateria, która też jest na 12 V).

To na początek wystarczy, bo powinieneś już z tego wiedzieć, że układ, w którym do małej baterii podłączysz np. wielki silnik, nie będzie działał prawidłowo i w całym układzie będzie spadek napięcia.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

10 godzin temu, Treker napisał:

tak, taki pomiar wygląda już dobrze. Nie podałeś co prawda jakie jest faktyczne napięcie na obciążonej baterii, ale biorąc pod uwagę wszelkie tolerancje to wynik jest już akceptowalny.

Na obciążanej baterii (kupiłem nową) pomiary wychodzą = 9.61V

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.