Mikrokontroler – wszystko o jego działaniu
Jednym z częstych problemów początkujących robotyków jest pisanie programów.
Bardzo szybko można nauczyć się podstaw programowania, natomiast pomija się wtedy takie aspekty jak korzystanie z not katalogowych, czy budowa i sposób działania mikrokontrolera.
Bootloadery – pierwsze kroki na przykładzie Arduino
Bootloader w mikrokontrolerach, to mini program zagnieżdżony w pewnym sektorze pamięci uC. Dzięki niemu możliwe jest wgrywanie programu z pominięciem programatora.
Rozwiązanie takie stosowane jest coraz częściej np.: dla ułatwienia aktualizacji oprogramowania. Bootloader użyty jest również w każdym Arduino.
Roboty kroczące – teoria i podstawy projektowania
Projektując robota kroczącego, konstruktor musi odpowiedzieć sobie na wiele pytań. Wiąże się to między innymi z założeniami konstrukcyjnymi.
Część z nich jest natury ogólnej, część musi jednak być szczegółowa. W artykule opisałem najważniejsze zagadnienia związane z projektowaniem robotów mobilnych kroczących.
Przekładnie mechaniczne w robotyce
We wszystkich niemal konstrukcjach robotów mamy do czynienia z przekładniami. Wyjątkami są tu roboty budowane na silnikach krokowych oraz lekkie konstrukcje, których silniki mają wystarczająco duży moment.
Dobry konstruktor powinien jednak w swoich robotach stosować odpowiednie przekładnie.
Jak zrobić przekładnię do robota?
Hobbyści budując roboty często napotykają problem: skąd wziąć silnik z przekładnią? W mniejszych konstrukcjach przeważnie używane są serwomechanizmy modelarskie.
Osobiście do tego celu wykorzystuję części mechaniczne ze zużytych sprzętów elektronicznych (magnetofonów, magnetowidów, napędów CD-ROM do PC itp).
Szybki start z WinAVR
Pakiet programów WinAVR zawiera w sobie całkiem dobry i zupełnie darmowy (na licencji GPL) kompilator języka C wraz z kompletem narzędzi do tworzenia programów dla 8-bitowych mikroprocesorów AVR firmy ATMEL.
Jest to odmiana znanego, np. z systemu Linux, kompilatora GCC (GNU Compiler Collection).