Najmniejszy cyklokopter na świecie

Najmniejszy cyklokopter na świecie

Cyklokopter, znany również jako cyklogiro lub kołowiec, to wynalazek sprzed prawie stu lat. Nie odniósł on jednak sukcesu, w przeciwieństwie np. do helikoptera.

Konstruktorzy z Uniwersytetu A&M w Teksasie postawili na miniaturyzację tego rozwiązania. Ich cyklokopter waży jedynie 29 g.

Kołowiec wytwarza siłę nośną i ciąg dzięki wirnikom nośnym przypominającym koła łopatkowe. Sterowanie wektorem ciągu jest błyskawiczne, więc urządzenie jest bardzo zwrotne. Przejście pomiędzy wiszeniem w powietrzu, a szybkim lotem jest płynne.

Brak popularności kołowców w ubiegłym stuleciu wynikał przede wszystkim z faktu, że nie istniały wtedy jeszcze zaawansowane technologie, które pozwoliłyby na wprowadzenie idei w życie. Ówcześnie dostępne materiały miały m.in. niewystarczający współczynnik wytrzymałości do masy.

Cykloidalny wirnik i jego części. (po lewej) Kinematyka łopat wirnika i siły na niego działające. (po prawej)

Cykloidalny wirnik i jego części.
Kinematyka łopat wirnika (po lewej) i siły na niego działające (po prawej).

Miniaturowy cyklokopter złożony jest z niezwykle drobnych części, co stanowiło duże wyzwanie dla jego twórców. Autopilot waży jedynie 1,3 g, a masa każdej łopatki wirnika to 0,12 g. Praca nad tym urządzeniem trwała ponad 2 lata.

Projekt koncepcyjny cyklokoptera przyszłości.

Projekt koncepcyjny cyklokoptera przyszłości.

Cyklokoptery są nie tylko zwrotniejsze niż helikoptery i multikoptery, ale także bardziej wydajne, cichsze, szybsze i bardziej stabilne. Na razie wszystko odbywa się w małej skali, jednak w dalekosiężnych planach są urządzenia dużo większe, w tym załogowe statki powietrzne. Być może w przyszłości z tej technologii będą korzystać latające samochody.

Aktualnie wynalazcy skupiają się na dalszym zmniejszeniu masy i stopnia złożoności konstrukcji, przy jednoczesnym zwiększeniu jej wydajności.

Źródło: [1]

Cyklokopter, dron, kołowiec

Trwa ładowanie komentarzy...