Skocz do zawartości
Komentator

Kurs elektroniki - #4 - kondensatory

Pomocna odpowiedź

Elementy są dobrze podłączone ale widzę inny problem. Przy łączeniu szeregowo rezystancji one się bezpośrednio dodają czyli jak masz dwa rezystory 1k to szeregowo mają 2k, przy łączeniu równoległym dodajesz odwrotności a potem jeszcze raz całość odwracasz, popatrz na wzory w internecie, czyli jak masz znowu dwa rezystory 1k to równolegle masz 0.5k.

Natomiast przy kondensatorach te operacje wykonuje się dokładnie odwrotnie tzn. przy łączeniu szeregowym dodajemy odwrotności a przy równoległym dodajemy razem poszczególne pojemności. Czyli:

-dwa kondensatory 1uF szeregowo: 0.5uF

-równolegle: 2uF

Wniosek taki, że dobrze połączyłeś kondensatory jeżeli dioda świeci dłużej.

Mam nadzieję, że wytłumaczyłem, w razie pytań pytaj.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Czyli źle zrozumiałem artykuł. Już wiem z czego wynika mój błąd. Dzięki za pomoc 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie odnośnie filtra RC. Rozumiem udział kondensatora, a w jakim celu dodaje się przed nim jeszcze rezystor? Jaką pełni rolę i czy ma tu znaczenie jego rezystancja?

I jeszcze drobna uwaga do artykułu, dla diody nie bez znaczenia jest jej kierunek podpięcia, wobec tego proponuję dopisać w tym artykule do tego wskazówkę (rozumiem, że w późniejszych artykułach będzie to zapewne szerzej omówione).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

hatamarii, witam na forum 🙂

Jeśli chodzi o podłączenie diod, to oczywiście polaryzacja jest ważna. Pisaliśmy o tym w artykule, cytuję: "Na ten moment wystarczy, że podłączysz ją zgodnie z powyższym schematem. Krótszą nóżkę diody podłącz do masy (minusa), natomiast dłuższą przez rezystor do plusa. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dotyczących tych elementów półprzewodnikowych koniecznie przeczytaj później 6 część kursu." Mam nadzieję, że to wystarczający opisy dla pierwszego podłączenia diody 🙂 W razie kłopotów zachęcam do zapoznania się ze wskazanym artykułem, czyli: Kurs elektroniki – #6 – diody krzemowe oraz świecące (LED)

Jeśli chodzi o filtr RC, to więcej informacji na jego temat znaleźć można w drugim poziomie kursu elektroniki: Kurs elektroniki II – #3 – przyciski, diody RGB, kontaktron Znajduje się tam opis prostego filtru RC wraz z oscylogramami, na których widać działanie takiego filtru w praktyce.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się, za bardzo przejęłam się tym, aby nie podpiąć źle kondensatora i byłam przekonana, że ten opis jest właśnie do niego ("ją" powinno było mnie nakierować, ale cóż). Dziękuję za uwagę.

Czyli w takim razie nie ma informacji, jak podpiąć kondensator (chyba że znowu się mylę), aczkolwiek łatwo wydedukować, że właśnie tak samo.

Wciąż jednak zastanawia mnie (już na tym etapie, a idę po kolei), po co tam musi być ten rezystor, tzn przed diodą.

Swoją drogą strasznie fajny kurs, dzięki!

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

hatamarii, informacja o kondensatorze też jest (odrobinę niżej) 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

1. Czy można kondensator podłączyć bezpośrednio (i tylko) do baterii?

2. Czy "naładowany kondensator" można użyć w obwodzie zastępując dosłownie baterię?

Dziękuję za odpowiedzi 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

thequeash, oczywiście, że można - w końcu kondensator to właśnie taka mała bateryjka 🙂 W większości przypadków będzie ona jednak "zbyt mała", aby urządzenie mogło zacząć pracować przy takim zasilaniu (kondensator ma zbyt małą pojemność). Jeśli jesteś zainteresowany takim tematem poczytaj o "superkondensatorach": https://pl.wikipedia.org/wiki/Superkondensator

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

czy moge zamiast kondensatorów 470u założyc kondensatory 560u kondensatory NIE pracują w przetwornicy dla CPU.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

A skąd mamy to wiedzieć? Jest jeszcze parę innych parametrów które są dla kondensatora (i dla układu) ważne. Zmiana pojemności duża nie jest, ale może akurat tu ważny jest ESR, napięcie? Już wiemy gdzie one nie pracują, a gdzie pracują możesz zdradzić? I jaki typ był tam poprzednio a na jaki zamieniasz?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Świetny artykuł!

Mam kilka pytań:

1. Skoro kondensatory elektrolityczne(polaryzowane) mają elektrody z różnych materiałów to elektrody kondensatorów ceramicznych(niepolaryzowane) mają elektrody z jednego materiału? Czy właśnie takim czynnikiem określamy ich biegunowosc?

2. Zwiększenie pojemności kondensatora wiąże się z powiększeniem jego rozmiarów. Biorąc pod uwagę wypisane elementy składające się na budowę kondensatora np. Elektrolitycznego to największy wpływ na zwiększenie jego pojemności ma powiększenie jego okładek?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

1. Nie ma znaczenia z czego i czy z tego samego są elektrody kondensatora. Dla nas jako dla użytkowników ważne jest, czy kondensator ma określoną przez producenta biegunowość czy nie. Jeżeli ma - wszystko jedno z jakiego powodu - to musisz go używać zgodnie z zaleceniami. W układzie musisz go włączyć tak by polaryzacja napięcia na nim była zawsze poprawna. Jeżeli ją odwrócisz np. poprzez nieprawidłowy montaż lub błąd w projekcie może się zdarzyć wiele rzeczy. Od raczej niegroźnych: spadek pojemności i/lub trwałości do poważniejszych: przepływ prądu stałego, podgrzewanie aż do zagotowania elektrolitu i wybuchu, zwarcie i uszkodzenie innych elementów itd.

2. Liczą się trzy rzeczy: powierzchnia elektrod, ich odległość i rodzaj izolatora - w szczególności jego stała dielektryczna. W każdym kondensatorze korzystamy ze wszystkich tych cech. Niestety jak to zwykle bywa nic nie jest za darmo. Jeśli zwiększysz wielkość okładzin, rośnie pojemność ale kosztem wielkości i masy. Rosną też pasożytnicze: rezystancja i indukcyjność a tego przecież nie chcemy. Zmniejszając grubość dielektryka też rośnie pojemność, ale spada napięcie przebicia. W tej samej wielkości kubeczku dostaniesz kondensator np. 100uF/10V albo 22uF/35V albo 10uF/63V. No i sam izolator - te z większymi stałymi są coraz droższe i bardziej "humorzaste" - bardziej zależą od temperatury i nawet od napięcia. Dlatego np. małe kondensatory ceramiczne o względenie dużych pojemnościach nie nadają się do pewnych układów np. audio czy pomiarowych, bo ich pojemność zależy od przyłożonego napięcia(!) co wprowadza zniekształcenia sygnału oraz (bardzo) od temperatury co uniemożliwia robienie precyzyjnych obwodów np. filtrów czy czasowych.

W popularnych "elektrolitach" jedną z elektrod jest aluminiowa blaszka a dielektrykiem bardzo cienki tlenek na jej powierzchni. Żeby ją zwiększyć, blaszkę nadtrawia się wstępnie kwasem, który robi mnóstwo mikrogórek i dołków i z 2cm² robi 10x więcej. Za to tlenek aluminium jest nieodporny na przepływ prądu stałego, który zachodzi po przyłożeniu odwrotnego napięcia. To dlatego elektrolity mają "plus" albo "minus" narysowany na obudowie a próby zmiany tej polaryzacji prawie na pewno spowodują zniszczenie kondensatora (a czasem - przy wystarczająco dużym napięciu i prądzie - także i najbliższej okolicy).

  • Lubię! 2

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Cześć,
chciałbym się dowiedzieć czy dobrze połączyłem układ. W kursie jest pokazane jak dioda powoli gaśnie w zależności od podłączonego kondensatora. Chciałem połączyć układ z trzema diodami i trzema kondensatorami i oczywiście trzema opornikami, tak aby zobaczyć różnice w szybkości gaśnięcia diod po odłączeniu zasilania. Niestety, tylko dioda z najmniejszym kondensatorem gaśnie szybko, a w pozostałych dwóch nie widać różnicy, a nawet dioda z kondensatorem 220uF gaśnie wolniej od tej podłączonej do 1000uF.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

El_pre, witam na forum 🙂 Ze zdjęcia ciężko odczytać, jak dokładnie masz podłączone wszystkie elementy. Sprawdź jak układ zachowuje się, gdy wyciągniesz jeden lub drugi kondensator elektrolityczny. Aby zobaczyć jak długo kondensator jest w stanie zasilić diodę każdy z 3 obwodów powinien być od siebie odizolowany. W tej chwili, gdy odetniesz zasilanie układu, to kondensatory będą ze sobą nadal połączone. Dzięki temu większy kondensator może dodatkowo ładować ten mniejszy itd.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

El_pre, z tego co widzę na zdjęciu, a wcale niełatwo działać bez schematu 🙁 połączyłeś plusy wszystkich kondensatorów. W ten sposób nie dasz rady nic przetestować - po prostu prąd z 1000uF popłynie do diody z pozostałymi... Musisz testować te układy oddzielnie, albo między zasilanie a każdy kondensator dodać małą diodę prostowniczą

sorki - Treker dokładnie to samo napisał

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »

×