Skocz do zawartości

Kurs lutowania - #5 - las rezystorów, plecionka, topnik


Pomocna odpowiedź

teraz to zwyczajnie wygląda brzydko i każda nóżka jest docięta trochę inaczej co wygląda okropnie.

Najlepiej minimalnie nad lutem. Z czasem wszystkie luty będą u Ciebie coraz "równiejsze", więc łatwiej będzie zachować tą samą wysokość ucinanych nóżek. Oczywiście w przypadku grubszych elementów (jak złącza ARK) nie trzeba ich wcale odcinać.

Link do komentarza
Share on other sites

@dawidbarglik, witam na forum 😉 Widzę, że to Twoje pierwsze kroki na Forbocie, oto najważniejsze informacje na start:

  • Chcesz przywitać się z innymi członkami naszej społeczności? Skorzystaj z tematu powitania użytkowników.
  • Opis najciekawszych funkcji, które ułatwiają korzystanie z forum znajdziesz w temacie instrukcja korzystania z forum - co warto wiedzieć?
  • Poszczególne posty możesz oceniać (pozytywnie i negatywnie) za pomocą reakcji - ikona serca w prawym dolnym rogu każdej wiadomości.

1 godzinę temu, dawidbarglik napisał:

Treker, mógłbyś mi powiedzieć co zrobiłem źle? Wiem, nie umiem lutować ale wszystkie luty są sprawdzone i nigdzie się nie stykają.

Nie martw się, moje pierwsze próby z lutownicą nie wyglądały wcale lepiej 😉

Zdjęcie jest mało wyraźne, ale z tego co widzę to musisz potrenować minimum dwie rzeczy. Po pierwsze staraj się dawać mniej cyny. Pamiętaj, że na tym etapie lepiej dać za mało cyny, niż za dużo ("naprawa" połączenie ze zbyt małą ilością cyny jest łatwiejsza). Po drugie, wydaje mi się, że w niektórych miejscach trzymałeś lutownicę zbyt długo - stąd różne czarne ślady. Nawet jeśli żadne luty się nie stykają to układ może nie działać, bo masz tak zwane "zimne luty". Czyli teoretycznie wszystko jest polutowane, ale przez zły sposób lutowania elementy wcale nie zostały połączone tak, aby mógł przez nie płynąć prąd.

To co warto teraz zrobić:

  1. Nie zaczynaj kolejnych projektów, skup się jeszcze na tej płytce.
  2. Postaraj się wyczyścić wszystkie połączenia (plecionka/odsysacz).
  3. Nie przejmuj się, jeśli uszkodzisz część ścieżek podczas ich czyszczenia.
  4. Na tym co uda Ci się "uratować" potrenuj lutowanie z mniejszą ilością cyny i pokaże efekty 😉
Link do komentarza
Share on other sites

Witam, mam pytanie bo chyba mi to w podstawach umknęło.

Dlaczego rezystory podłączamy za diodami? Jak te rezystory ograniczą napięcie kiedy są podłączone za diodami? (chodzi tu o rezystancje zastępczą?, bo jeżeli tak to nie można by było podłączyć dużą ilość R gdzieś "obok", razem? Zamiast tak komplikować układ na płytce)

Wiem, że jest to wiedza pewnie z przedszkola ale chciałbym to dobrze zrozumieć :D.

Edytowano przez Soku
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jeśli chodzi o rezystory to w zasadzie nie ma znaczenia z której strony diody je postawisz. Zadaniem rezystora jest "dławienie" natężenia prądu. Wyobraź sobie że na tej płytce masz 5 obwodów po jednym na diodę. Wkładając rezystor do takiej pętli sprawiasz, że zmniejsza się "siła" prądu płynąca przez diodę z konkretnej pętli. Autorzy ćwiczenia mieli na pewno kilka celów w stworzeniu tego ćwiczenia które przynajmniej ja wywnioskowałem. jeśli chodzi o lutowanie jako takie- to ćwiczenie lutowania w "ścisku" i określanie kolejności wlutowywanych elementów. Jeśli chodzi o część teoretyczną to pokazanie jak wygląda układ/ ciąg różnie połączonych rezystorów i przećwiczenie jaki liczyć ich sumaryczną rezystancję. Z praktycznego punktu widzenia istnieją rezystory o dużych oporach i można by zastosować taką krowę ale są sytuacje kiedy lepiej użyć ciągu maluszków- kiedy mamy mało miejsca na płytce. Albo kiedy szukamy jakiejś nietypowej rezystancji dla naszego układu.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@Soku, witam na forum 😉 Widzę, że to Twoje pierwsze kroki na Forbocie, oto najważniejsze informacje na start:

  • Chcesz przywitać się z innymi członkami naszej społeczności? Skorzystaj z tematu powitania użytkowników.
  • Opis najciekawszych funkcji, które ułatwiają korzystanie z forum znajdziesz w temacie instrukcja korzystania z forum - co warto wiedzieć?
  • Poszczególne posty możesz oceniać (pozytywnie i negatywnie) za pomocą reakcji - ikona serca w prawym dolnym rogu każdej wiadomości.

Dnia 11.01.2019 o 20:41, Soku napisał:

Dzięki za odpowiedź. Teraz to rozumiem.

Widzę, że otrzymałeś już odpowiedź. Podaje więc tylko linki do dwóch, dodatkowych artykułów, którego mogą Ci jeszcze coś rozjaśnić:

Link do komentarza
Share on other sites

Mojej przygody z Forbotowym kursem lutowania ciąg dalszy.

Chcąc wycisnąć z projektu tyle wiedzy ile się da, zgodnie z propozycją Trekera sporządziłem dokładne obliczenia rezystancji każdej diody (zdj. 1). Ponadto, w ramach dodatkowego ćwiecznia złożyłem sobie cały układ na płytkach stykowych (zdj. 2)- polecam takie rozwiązanie wszystkim, którzy przy okazji uczą się elektroniki z Forbotem, bo bardzo fajnie oswaja z breadboardem i uczy jego zrozumienia. Sprawdziłem przy okazji, czy opory w obliczeniach zgadzają się z wskazaniami multimetru- wszystko gra. Na zdjęciu 3 dla przykładu przedstawiam wynik pomiaru dla LED5 (1197 ohmów, co pięknie zgadza się z obliczonym 1,2k).

Zgodnie z doświadczeniami innych forumowiczów i moimi przewidywaniami, przy tak mocnym oporze czwarta dioda ledwo dycha (zdj. 4).

Możliwość przetestowania całego układu na płytkach stykowych ułatwiła mi również drobną personalizację projektu. I tak: zamieniłem 3 oporniki 1k dla czwartej diody na 100R, tak aby uzyskać opór rzędu 1300 ohmów. Dzięki temu dwie ostatnie diody świecą równie jasno. W dwóch miejscach, tam gdzie nie miało to znaczenia (połączenie równoległe) zamieniłem miejscami oporniki 100R z 1k- odrobina pedantyzmu z mojej strony. Użyłem też różnokolorowych diod. Ostatni raz sprawdziłem czy całość hula jak trzeba (zdj. 5) i zabrałem się do właściwej pracy.

Szybko zauważyłem, że wolę jednak obcinać nóżki komponentów przed wlutowaniem ich w płytkę. Jest to bardziej czasochłonne i mniej wygodne, ale luty moim zdaniem wyglądają dużo schludniej. Nie paliło mi się, dlatego trzymałem się tego rozwiązania przez całe ćwiczenie (zdj. 6). Może jak kiedyś będę miał projekt z setkami elementów do wlutowania, to odpuszczę sobie cały ten perfekcjonizm 😉

Ku mojemu miłemu zaskoczeniu, cały układ zadziałał bez zarzutu przy pierwszej próbie (zdj. 7, 8).

Tradycyjnie bardzo proszę kogoś z grona ekspertów (zwłaszcza, jeżeli to możliwe, autora kursu: @Treker, będę serdecznie wdzięczny jak rzucisz okiem) o ocenę wykonania ćwiczenia i lutów (zdj. 9). Dziękuję z góry za poświęcony czas i doświadczenie.

IMG_20200109_193548.thumb.jpg.b439b767fa107956359978032106d283.jpgIMG_20200109_192245.thumb.jpg.990572cfc37e300fc0de684b2d9211c1.jpgIMG_20200109_192709.thumb.jpg.3f96e205eb6f5d0a0e0e7f3fc1dba509.jpgIMG_20200109_192252.thumb.jpg.49662bd6d30c8b480aa1ee6fb0c3712f.jpgIMG_20200109_194631.thumb.jpg.d04a218953fdd5a49c184dd07ad3c7cf.jpgIMG_20200109_213248.thumb.jpg.cb0d077d4aa96b7417e824ae1f0066c3.jpgIMG_20200110_011754.thumb.jpg.9454401509bb7f8854bdc941995bbabf.jpgIMG_20200110_011809.thumb.jpg.ced502e7dbc31f8c580e652e8734ed25.jpgIMG_20200110_011852.thumb.jpg.a2be895fb8df4aa6c7e91213e3616e1a.jpg

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@mligiera faktycznie wyciskasz z ćwiczeń tyle ile się da, bardzo miło widzieć takie postępy 🙂 Jeśli chodzi o ten układ to mogę jedynie ponowić sugestię o zmniejszenie ilości podawanej cyny. Niżej zaznaczone luty powinny być chudsze. Możesz nawet pobawić się w poprawki. Można odessać aktualne luty i zrobić nowe, mniejsze.

ac58c-2020-01-10_08-58-27-7639.png

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Witam,  po podłączeniu wszystkiego i poprawieniu wszystkich lutów żeby wszystko było pięknie zabrałem się za liczenie rezystancji. Wszystko obliczyłem sprawdziłem multimetrem i wszystko się zgadza. ALE np. przy LED 3 jak połączenie rezystorów od leda rozpoczyna się połączeniem równoległym to dopiero po przyłożeniu sond do rezystora 12 pokazało rezystancje jaka mi wyszła z wyliczeń a przy 2 innych rezystorach (11 i 13) była inna niż z wyliczeń. I czy ktoś byłby w stanie wytłumaczyć od czego to zależy.

Link do komentarza
Share on other sites

Bardzo fajny układ, wszystko działa jak należy:

IMG_20200615_191046.thumb.jpg.4f250d9879d4619a7e1768f15a4b98d8.jpg

a także druga strona:

IMG_20200615_191144.thumb.jpg.6544111318a14913a9786a25dc6e0e39.jpg IMG_20200615_191120.thumb.jpg.b057d40bf31b6d82535dc051b801a1fa.jpg

Z ciekawości policzyłem i zmierzyłem rezystancje

LED1: 533,33Ω (pomiar: 528Ω)
LED2: 800Ω (pomiar: 796Ω)
LED3: 1130,95Ω (pomiar: 1134Ω)
LED4: 4000Ω (pomiar: 3926Ω)
LED5: 1200Ω (pomiar: 1187Ω) 

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.