Port szeregowy i interfejs USART – #2

Port szeregowy i interfejs USART – #2

Poprzednia część praktycznie w całości została poświęcona tworzeniu programu od strony komputera. Teraz przyszła pora zająć się mikrokontrolerem.

W tej części dokonałem przeglądu prostych technik programistycznych związanych z pisaniem programu na AVRa.

Czytaj całość…

Roboty kroczące – konstrukcja mechaniczna

Roboty kroczące – konstrukcja mechaniczna

Roboty kroczące zyskują ostatnio coraz większą popularność. Z konstrukcji budowanych tylko w ośrodkach badawczych stały się urządzeniami komercyjnymi oraz budowanymi amatorsko.

W artykule omówione zostały podstawy, związane z konstrukcją mechaniczną robotów kroczących.

Czytaj całość…

Port szeregowy i interfejs USART, czyli komunikacja z PC

Port szeregowy i interfejs USART, czyli komunikacja z PC

Zauważyłem, że problem komunikacji z komputerem za pomocą portu szeregowego jest często poruszany na naszym forum.

Napisałem kilka programów komunikacyjnych, dlatego postanowiłem stworzyć ten mały tutorial. W artykule opiszę interfejs USART, w który wyposażona jest większość mikrokontrolerów.

Czytaj całość…

Jak przystosować domowego pilota do własnych celów?

Jak przystosować domowego pilota do własnych celów?

W amatorskich konstrukcjach często można spotkać się z wykorzystaniem pilotów. Dzięki nim możliwe jest np. zdalne uruchamianie lub sterowanie robotem.

W artykule opisałem, jak przystosować pilota do współpracy z własnymi robotami. Opis na przykładzie zmagań z pilotem firmy Philips.

Czytaj całość…

Mikrokontroler – wszystko o jego działaniu

Mikrokontroler – wszystko o jego działaniu

Jednym z częstych problemów początkujących robotyków jest pisanie programów.

Bardzo szybko można nauczyć się podstaw programowania, natomiast pomija się wtedy takie aspekty jak korzystanie z not katalogowych, czy budowa i sposób działania mikrokontrolera.

Czytaj całość…

Bootloadery – pierwsze kroki na przykładzie Arduino

Bootloadery – pierwsze kroki na przykładzie Arduino

Bootloader w mikrokontrolerach, to mini program zagnieżdżony w pewnym sektorze pamięci uC. Dzięki niemu możliwe jest wgrywanie programu z pominięciem programatora.

Rozwiązanie takie stosowane jest coraz częściej np.: dla ułatwienia aktualizacji oprogramowania. Bootloader użyty jest również w każdym Arduino.

Czytaj całość…

Roboty kroczące – teoria i podstawy projektowania

Roboty kroczące – teoria i podstawy projektowania

Projektując robota kroczącego, konstruktor musi odpowiedzieć sobie na wiele pytań. Wiąże się to między innymi z założeniami konstrukcyjnymi.

Część z nich jest natury ogólnej, część musi jednak być szczegółowa. W artykule opisałem najważniejsze zagadnienia związane z projektowaniem robotów mobilnych kroczących.

Czytaj całość…

Przekładnie mechaniczne w robotyce

Przekładnie mechaniczne w robotyce

We wszystkich niemal konstrukcjach robotów mamy do czynienia z przekładniami. Wyjątkami są tu roboty budowane na silnikach krokowych oraz lekkie konstrukcje, których silniki mają wystarczająco duży moment.

Dobry konstruktor powinien jednak w swoich robotach stosować odpowiednie przekładnie.

Czytaj całość…

Jak zrobić przekładnię do robota?

Jak zrobić przekładnię do robota?

Hobbyści budując roboty często napotykają problem: skąd wziąć silnik z przekładnią? W mniejszych konstrukcjach przeważnie używane są  serwomechanizmy modelarskie.

Osobiście do tego celu wykorzystuję części mechaniczne ze zużytych sprzętów elektronicznych (magnetofonów, magnetowidów, napędów CD-ROM do PC itp).

Czytaj całość…

Czytaj losowy artykuł