Sztuczna inteligencja pokonała mistrza świata w Go

Sztuczna inteligencja pokonała mistrza świata w Go

Mistrz świata w Go, Lee Sedol, został pokonany przez AlphaGo - program stworzony w Google.

Poprzednia wersja komputera po raz pierwszy pokonała profesjonalnego gracza pięć miesięcy wcześniej, ale był to zaledwie mistrz Europy, który znajduje się na 663. miejscu w rankingu. Tym razem sukces jest znacznie większy!

Gra w Go polega na otoczeniu i “wzięciu do niewoli” pionków przeciwnika, zwanych kamieniami. Rozgrywka odbywa się na kwadratowej planszy przeciętej 19 poziomymi i 19 pionowymi liniami. Podobnie jak w szachach, kamienie jednego gracza są białe, a drugiego czarne.

AlphaGo analizuje wszystkie ruchy i tworzy rozgałęzioną sieć możliwych rezultatów każdego z nich. Liczba możliwości jest znacznie większa niż w szachach, dlatego stworzenie wysokiej jakości programu do gry w Go było o wiele trudniejsze.

Do tej pory sztuczna inteligencja tego typu wykorzystywała metodę brute force – generowanie i dokładne analizowanie po kolei każdego możliwego rezultatu. Jest to czasochłonny proces. Do osiągnięcia mistrzostwa w szachach potrzeba było wielu lat. Dzięki procesom samodoskonalenia i samodzielnej nauce, ewolucja AlphaGo przebiega znacznie szybciej.

Nieustanny trening AlphaGo, w przeciwieństwie do snu i odpoczynku człowieka, a także całkowity brak emocji, to również przewagi programu nad mistrzem świata. Pięć rozgrywek pomiędzy Lee Sedolem i AlphaGo zakończyło się zwycięstwem komputera 4:1.

Źródło: [1]

Go, google, sztuczna inteligencja

Trwa ładowanie komentarzy...