Skocz do zawartości

Jak w praktyce wygląda studiowanie Automatyki i Robotyki?


Pomocna odpowiedź

@vvdzie z automatyką chyba mało który student miał styczność – chyba że mowa o układzie sterowania z obiektem całkującym "spłuczka". Grunt żebyś miał pojęcie o elektronice, programowaniu i miał wyobraźnię w sprawach technicznych czytaj nie wbijał gwoździa trzonkiem młotka to będzie dobrze 🙂 

Edytowano przez Gieneq
Link to post
Share on other sites

Obecnie student 3 roku AiR, wydział Mechaniczny Politechniki Śląskiej. Mój program należy brać z dystansem,bo rocznik niżej ma już zupełnie inną podstawe programową.

1 rok to głównie matematyka,mechanika i przedmioty które bardziej mi pasują na inżynierie materiałową jak Zasady doboru materiałów inżynierskich. Jeśli chodzi o bardziej kierunkowe przedmioty to praktycznie sucha teoria, chociaż mieliśmy zajęcia gdzie bawiliśmy się robotami fanuca. Do tego obowiązkowe rzeczy do odhaczenia jak filozofia.

2 rok- więcej matmy oraz zamiast mechaniki mamy wytrzymałość materiałów. Do tego C++, SQL,jakieś sieci neuronowe i metody numeryczne. No i pełno rysunku technicznego (w tym PKM, co przy zdalnym nauczaniu i totalnym olaniu nas przez prowadzących skończyło się dla wielu tragicznie). Generalnie od IV semestru całe te studia to jest jeden wielki pic na wode. Zdecydowana większość prowadzących miała nas gdzieś,a zajęcia wyglądały na zasadzie wrzucenia prezentacji i listy zadań do wykonania.

Po każdym roku miałem mieć 2 tygodnie praktyki produkcyjnej. Ale dopóki było to względnie związane z kierunkiem, uznawali.

Teraz, na V semestrze dopiero zaczynają się ciekawsze dla mnie przedmioty (spawalnictwo, przedmioty związane z maszynami do obróbki) ale jako że plan zmienia się z tygodnia na tydzień,to nie wiem jak one będą wyglądały. W szczególności,że wydział ponownie jest zamknięty i wszystkie zajęcia mam zdalnie.

 

A i tak najlepsze co wyciągłem ze studiów, to certyfikowane szkolenie z programowania PLC Siemensa. No i chciałem wyhaczyć uprawnienia spawalnicze,ale zamknęli mi wydział i nie wiadomo jak to będzie teraz wyglądać.

 

  • Lubię! 2
Link to post
Share on other sites

To ja coś od siebie dorzucę, choć bez bezpośredniego odniesienia do automatyki, ale w odniesieniu do niektórych opinii w tym wątku. Zakładam, że czytają go również przyszli studenci.

1. W ostatniej dekadzie czy dwóch widać trend, że "trzeba iść na studia". Jeśli właśnie kończysz technikum (po liceum sprawa jest nieco inna) i chcesz iść na studia tylko dlatego, że rodzina nalega albo idą wszyscy koledzy, to się zastanów. Można być świetnym fachowcem będąc technikiem, a uczelnie nie potrzebują studentów, którzy poszli tam "z musu".

2. Studia mają kilka zadań. Po pierwsze ułożyć pewne rzeczy w głowie. Człowiek z tytułem zawodowym (zwłaszcza mgr) powinien mieć nieco szersze horyzonty, więc te przedmioty typu filozofia czy etyka to nie tylko "zapchajdziury". Jeśli się ma ochotę, to coś z nich w głowie zostanie - niekoniecznie wiedza, raczej rodzaj patrzenia na niektóre sprawy. Po drugie - dać podstawy teoretyczne do wielu rzeczy, w związku z czym...

3. Jest sporo zajęć, w których teorii jest dużo. I to nie tylko na matematyce. Z przymrużeniem oka - w technikum nauczysz się wbijać gwóźdź, na studiach dowiesz się, dlaczego robisz to w taki, a nie inny sposób.

4. Pierwszy rok to uzupełnienie tego, co jest potrzebne na studiach, a czego mogło nie być w średniej (np. całki?) oraz sposób na odsianie tych, którzy trafili na dany kierunek przypadkiem.

5. Zajęcia praktyczne (laboratoria) uczyć powinny umiejętności rozwiązywania zadań niezależnie od środowiska (np. programu), a nie samego programu (klikamy w 3. opcję w 7. menu).

Ja wiem, że to się czasem rozmija. Prowadzący, którzy bywają tak samo przypadkowi, jak studenci, przedmioty zupełnie niezwiązane z kierunkiem (bo ktoś musiał dostać godziny), niespójność ładnych deklaracji z ulotek rekrutacyjnych z rzeczywistością nauczania... Uczelnie mają swoje problemy, niektórym pracownikom przeszkadza student, ale dobrze wybrany kierunek powinien dać zadowolenie, choć nie da gwarancji pracy, ani nie da odczuć na własnej skórze realiów pracy w rzeczywistym środowisku (presja czasu, kompromisy między tym, jak coś powinno być zrobione, a jaki jest budżet lub jakie są wymagania klienta, odpowiedzialność za projekt - w firmie nie ma oceny 3, albo sesji poprawkowej, jest dyscyplinarka 😉 ).

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites
Dnia 21.11.2020 o 00:19, Leander napisał:

1. W ostatniej dekadzie czy dwóch widać trend, że "trzeba iść na studia". Jeśli właśnie kończysz technikum (po liceum sprawa jest nieco inna) i chcesz iść na studia tylko dlatego, że rodzina nalega albo idą wszyscy koledzy, to się zastanów. Można być świetnym fachowcem będąc technikiem, a uczelnie nie potrzebują studentów, którzy poszli tam "z musu".

Trend w którym ludzie kształcą się coraz dłużej jest od dobrych 200 lat. Teraz żeby robić fajne rzeczy coraz częściej jest potrzebny doktorat.

Dnia 21.11.2020 o 00:19, Leander napisał:

(presja czasu, kompromisy między tym, jak coś powinno być zrobione, a jaki jest budżet lub jakie są wymagania klienta, odpowiedzialność za projekt - w firmie nie ma oceny 3, albo sesji poprawkowej, jest dyscyplinarka 😉 ).

Nie wiem jakie studia masz na myśli, ale na moich jak najbardziej była presja czasu i wybieranie kompromisów. A co do dyscyplinarki, to nie słyszałem aby ktoś ja dostał w innym przypadku jak za przyjście do pracy pod wpływem alkoholu. Jeśli pracodawca deleguje pracownikowi zadania których nie potrafi on do końca wykonać (bo tak należy rozumieć ocenę 3) to jest to raczej jego wina niż pracownika.

Z resztą się zgadzam.

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

Z tą dyscyplinarką to był oczywiście żart. I masz rację, że pracownik powinien dostawać zadania na miarę możliwości.

Co do kształcenia - edukacja przez całe życie to dobry trend. Pytanie, czy to musi być zawsze wykształcenie wyższe. Wg mnie nie musi, nie każdy powinien być magistrem, bo nie każdy będzie się z tym czuł dobrze. Ponadto jako społeczeństwo nie potrzebujemy 50% ludzi z wyższym wykształceniem, to dewaluuje rangę edukacji i prowadzi do frustracji tych, którzy mają mgr inż. i nie mogą znaleźć pracy adekwatnej do (słusznych) oczekiwań. O przypadkach studenta "z musu" wiem z doświadczenia, ci ludzie mówią, że nie czują się z tym dobrze. Jasne też, że jest i sytuacja odwrotna. I to też znam z pierwszej ręki, gdy ktoś zaczyna studia (zaoczne) bo w pracy doszedł do ściany - nie ma możliwości awansu, bo nie ma formalnego wykształcenia. W tej mojej uwadze nie chodzi o deprecjonowanie wykształcenia czy namawianie do zakończenia na technikum. Po prostu chciałem zwrócić uwagę, że warto się zastanowić i nie traktować studiów jako koniecznego kroku w ścieżce edukacyjnej, albo - co gorsza - sposobu na odwlekanie decyzji o tym, co dalej zrobić ze swoim życiem (takie podejście też jest "a pójdę na studia, zobaczę co później").

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.