Chester11-86 Wrzesień 25, 2010 Udostępnij Wrzesień 25, 2010 Sprawdziłem silniczek i pobór przy pracy ciągłej wraz z przekładnią wynosi 0,55 A, natomiast przy obciążeniu maksymalnie dochodzi do 1A. Ale posłucham Waszej rady bo to są wartości graniczne dla L293 i zaopatrzę się w mostek L298. Nawyk pisałeś o diodach Schottky'ego a czy na schemacie w tym wątku już wszystko jest zawarte?? https://www.forbot.pl/forum/topics20/h-bridge-vt111.htm I czy wejścia PWM też muszą być podłączone bo szczerze mówiąc nie potrzebuję tego wykorzysytwać Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Wrzesień 25, 2010 Autor tematu Udostępnij Wrzesień 25, 2010 Tak, tamten schemat jest poprawny. Wejścia PWM możesz podpiąć bezpośrednio do +5V. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Chester11-86 Wrzesień 25, 2010 Udostępnij Wrzesień 25, 2010 Mógłbyś mi jeszcze pomóc jakie diody dobrać do mojego układu?? Czy mogę wstawić tutaj schemat czy lepiej otworzyć nowy temat?? Bo szkoda go zaśmiecać a pierwszy post jest super dopracowany 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Wrzesień 25, 2010 Udostępnij Wrzesień 25, 2010 Schemat masz na rysunku 11 na pierwszej stronie tego tematu. Diody możesz dać np. 1N5817, 1N5818 lub 1N5819. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
chodki Październik 12, 2010 Udostępnij Październik 12, 2010 A mam pytanie czy w mostku L293d moge połączyć ze sobą oba kanały, tak aby zwiększyć wytrzymałość scalaka? Dzięki 😋 __________ Komentarz dodany przez: Treker Twój podpis łamie regulamin,4.Podpis (sygnatura): a) Sygnatura nie może zawierać więcej niż 255 znaków, oraz zajmować więcej niż 4 linijki tekstu (niezależnie od jego rozmiaru). Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Październik 12, 2010 Udostępnij Październik 12, 2010 Bez problemu robi się tak z L298, z L293D nie eksperymentowałem...taniej, prościej, bezpieczniej (dla układu) i wygodniej kupić wydajniejszy mostek ;] 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
chodki Październik 12, 2010 Udostępnij Październik 12, 2010 Akurat mam na stanie kilka l293d więc moge spróbować... 😋 Dzięki Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
BobarT Listopad 25, 2010 Udostępnij Listopad 25, 2010 Witam serdecznie, Pomóżcie proszę walczę ze sterowaniem silniczka na l298. Układ połączyłem jak na schemacie ale nie wiem co zrobić z PWM1 i PWM2??? Chciałbym mieć tylko sterowanie na 4 przyciskach i czy one maja iść pod wejscia 1,2,3,4. Czy da się to uzyskać z tego układu? Pozdrawiam Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
nes86 Listopad 25, 2010 Udostępnij Listopad 25, 2010 PWM1 i 2 podłącz pod nóżkę Vcc jeśli nie chcesz sterować PWMem, a przyciski zwierające do Vcc (np. 5V) z rezystorami pull-down (ściągającymi do masy np. 10kom) podłącz pod nóżki: Input 1,2,3,4. (Oznaczenia ze schematu na pierwszej stronie tematu) 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
BobarT Listopad 26, 2010 Udostępnij Listopad 26, 2010 Witam,Dziękuję Tobie bardzo nes86 o to mi chodziło 🙂 Teraz działa jak chciałem. Jest piwko 😉 Pozdrawiam Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
newman Grudzień 2, 2010 Udostępnij Grudzień 2, 2010 Witam,koledzy wcześniej pisali o spadku napięcia na mostkach. Ja testowałem L293DNE, i po podpięciu silników (przerobionych serwomechanizmów pobierających bez obciążenia ~150mA) napięcie zasilania dla silników (akumulator żelowy 6 V) pojawiające się na wyprowadzeniach silnika było około 4 V. Rozumiem, że przy tym mostku trzeba się liczyć z tego typu spadkiem ? Czy układ L298 zachowuje się podobnie ? lucky7 napisał, że miał duże problemy i spadek napięcia do około 50 %. Czy w takim razie np. przy silnikach DC pobierających około 0,86 A (silniki z mobota) można zastosować aku żelowy 12 V? Spadek np. do 10 V po wyjściu z mostka zmniejszy moc silnika. Kolejną rzeczą jaką zauważyłem i nie wiem czy nie zrobiłem czegoś źle to, że dla układu L293DNE, dałem wspólne napięcie dla logiki i dla silników (oczywiście dla logiki 5V zostało uzyskane z stabilizatora napięcia 7805) i układ nie pracował. Dopiero oddzielne zasilanie dla logiki (zwykłe baterie) i silników (aku 6V) sprawiało, że układ pracował poprawnie. Trochę mnie to dziwi, bo jak np. miałbym jeden układ z akumulatorem 12 V i mostkiem L298 to rozumiem, że mogę zasilić i logikę po dopasowaniu napięcia i same silniki z tego aku ? pozdrawiam Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
MirekCz Grudzień 3, 2010 Udostępnij Grudzień 3, 2010 1.Zarówno L293D jak i L298 to bardzo stare konstrukcje i mają takie spadki. Powinieneś szukać czegoś na mosfetach. 2.Z nowoczesnych konstrukcji polecam przejrzeć moją ofertę driverów . Dla Ciebie interesujące będą: -TB6552 - podwójny, działa od 2,7V i do 0,8A prądu ciągłego -TB6612 - podwójny, działa od 4,5V (logika 2,7V) i do 1,2A prądu ciągłego -VNH3SP30 - na duże prądy - ok.9A prąd ciągły bez radiatora, 15A z radiatorem) Wszystkie te sterowniki są nowoczesne i mają małe spadki napięcia (np TB6612 ma spadek napięcia 0,15V dla 300mA i 0,5V dla 1000mA). W tej chwili do sklepu wchodzą też moduły z TB6612 (25zł) i VNH3SP30 (89zł). Moduł z TB6552 w cenie 25zł będzie dostępny za tydzień (moduł tzn układ polutowany na płytce z wyprowadzeniami na listwę kołkową i wszystkimi elementami biernymi potrzebnymi do działania). 3.Można z jednej baterii zasilać wszystko. Musisz tylko zwrócić uwagę na dwie kwestie: a) Wydajność prądowa zasilania. Jak silnik pobiera 1A a bateria jest słaba (jakościowo - duże opory wewnętrzne) to może już zamiast np. 7V dawać tylko 6V. Jak do tego dodasz 7805, który działa prawidłowo od 7V to po spadku zasilania baterii do 6V procesor dostanie <4,5V. Może to już spowodować jego zawieszenie b)Odpowiednie filtrowanie zasilania, żeby "śmieci" z silnika nie dostawały się do procesora. Najlepiej zasilanie do silników i do procesora od baterii puścić oddzielnymi przewodami. Do tego przed i za stabilizatorem duże kondensatory, kondensator 100nF przy silniku itd. W Twoim przypadku z 6V to już za bardzo 5V za 7805 nie uzyskujesz. Powinieneś użyć LM2940-5.0, który ma dużo mniejsze spadki napięcia potrzebne do poprawnego działania (0,5V dla 1.0A zamiast >1,5V dla 7805). Jak do tego dodasz pewien spadek napięcia baterii w czasie pracy silnika i śmieci z silnika dostające się do zasilania procesora przy słabej filtracji to nic dziwnego, że procesor stale się wieszał. Najlepiej byłoby zasilać układ z ~7V, użyć LM2940 i odpowiednio wydajnych baterii. Do tego kilka kondensatorów przy stabilizatorze i duży kondensator LOW-ESR przy sterowniku silnika. W moich modułach TB6552/TB6612 stosuje 10uF tantalowe low-esr. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
newman Grudzień 3, 2010 Udostępnij Grudzień 3, 2010 Hej, dzięki Mirek za wyczerpującą odpowiedź,jeśli się zdecyduję to pewnie u Ciebie kupię. Czy posiadasz sam układ scalony mostka VNH3SP30 SO-30 - na stronie jest, że oczekuje na dostawę? Na gwiazdkę planuję jakąś stację hot-air no i bym się pobawił 🙂. Cena modułu jest dość duża. Tutaj przekręciłem jedną rzecz, to było już jakiś czas temu, więc nie zastanowiłem się do końca co piszę. Wiem, że stabilizator 7805 nie jest LDO. Całość zasilana była po pierwszych testach z aku 6 V z pakietu lipol 7,4 V ( właściwie świeży pakiet 7,8 V ) - co dało spadek napięcia po wyjściu z mostka coś około 7 V ( czy napięcie 7 V to nie za dużo ? czy 6 V to w serwach ograniczenie tylko dla elektroniki ? wiem, że serwo to zwykły silnik DC i teoretycznie nie powinno zasilać się go więcej jak 10 - 15 % - co akurat w tym wypadku tyle mniej więcej wychodzi ). Natomiast zasilanie logiki mikrokontrolera attiny2313 i układu L293DNE odbyło się właśnie za pomocą 7805. No i w tym przypadku całość przestawała reagować 🙂. Dopiero właśnie podłączenie zwykłych akumulatorków NI-MH 4x 1,2 V , czyli oddzielnego zasilania dla logiki, sprawiało, że układ działał. pozdrawiam Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
MirekCz Grudzień 4, 2010 Udostępnij Grudzień 4, 2010 Mostki powinienem mieć dostępne w połowie grudnia - tak przynajmniej obiecuje dostawca 🙂 Trudno powiedzieć dlaczego się procesor wieszał bez znajomości schematu i rysunku płytek. Dwie główne możliwości - spadki napięcia na baterii (o ile to były dobre li-poly a nie takie z komórki to nie powinno występować) albo zła filtracja zasilania i projekt płytki (w pierwszych projektach to jest bardzo częsty błąd). Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
newman Grudzień 8, 2010 Udostępnij Grudzień 8, 2010 witam,a czy dodanie np. jakiegoś dławika w szereg między zasilaniem silników a nóżką 8 L293 (VCC2) nie poprawiłoby parametrów pracy całego układu ? Ogólnie tego typu rozwiązanie, czy chroniło by to przed "śmieciami" od silnika ? pozdrawiam Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!