Skocz do zawartości

Kurs elektroniki II - #7 - scalony odbiornik podczerwieni


Pomocna odpowiedź

@ghost1313 prawie dobrze 😉 

Tu trzeb asprawdzićw dokumentacji, załóżmy że tranzystor pracuje w obszarze nasycenia. Wtedy spade napięcia kolektor-emiter jest minimalny i wynosi wg dokumentacji 0,2 - 0,3 V:

image.thumb.png.d4cf6280d79be494b504edc0fa192e96.png

U ciebie prąd jest większy więc będzie to 0,3 V.

Rezystor kolektora = (5V - 1.6V - 0,3V) / 0.2A ~ 15,5 Ohm

Nie jest to wielka różnica, dobierzesz prąd bazy nieco większy niż ten umożliwiający nasycenie, 15x nie jest regułą bo są różne tranzystory, ale patrząc w dokumentację widać że będzie dobrze.

Możesz też pominąć rezystor kolektora i zamiast wchodzić w stan nasycenia wejść w obszar liniowy dobierając prąd bazy tak by trensystor sam ograniczył sobie prąd.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 6.03.2021 o 18:30, marek1707 napisał:

Wydaje mi się, że po wstawieniu elementu zaginasz jego nóżki w odpowiednią stronę i tak robisz połączenia. To nie jest dobry pomysł, bo taki element jest już niewymienialny. Montaż na płytkach próbnych musi umożliwiać łatwą wymianę elementów, bo z zasady jest to eksperyment układowy albo prowizorka (tak, niektóre moje wynalazki na uniwersalkach mają po 20 lat i działają..). Także:

  • Montuj elementy trochę wyżej, zostawiaj kilka mm odstępu między nim a powierzchnią płytki. Nie dotyczy to złącz, które muszą siedzieć mocno, kondensatorów elektrolitycznych pionowych i pewnie paru innych typów, ale opornikom, diodom i kondensatorkom ceramicznym (czyli tym montowanym poziomo) dawaj trochę oddechu.
  • Nie zaginaj nóżek oporników przy samych "kapselkach" końcowych tylko rób łagodne łuki tak, by odległość między otworkami w jakie wstawiony jest rezystor była w sumie z 5..6mm większa niż długość jego "ciała". Zostaje wtedy >2..3mm po każdej stronie opornika na wygięcie nóżki i to jest akurat.
  • Po wstawieniu elementu w otworki obetnij nóżki wystające z drugiej strony płytki ostrymi cążkami tzw. "bocznymi" tak, by został jakiś milimetr - to wystarczy.
  • Gdy już wstawisz wszystkie elementy (niekoniecznie wszystkie w kompletnym układzie ale jakiś sensowny fragment, który zamierzasz teraz testować) to połącz odpowiednie nóżki cienkim drutem srebrzonym. To bardzo dobrze się lutuje i nie trzeba wciąż ściągać izolacji z kolejnych odcinków. Nielutuj drutu do pustych otworków gdzie nie jest to potrzebne. Wyjątek to długie proste połączenia między odległymi nóżkami (>2..5cm), gdzie taki pojedynczy lut po środku mocuje drucik do płytki. Kup sobie szpulki np. dwóch różnych grubości (sygnały cieńszy i na masę/zasilania trochę grubszy) i będziesz miał na długo.
  • Te połączenia, które nie dają się robić wprost drutem bez izolacji, łącz izolowanym w ostatniej kolejności. Dobrym pomysłem jest takie zaplanowanie (np. na kartce papieru lub w komputerze) rozmieszczenia elementów, by chociaż masa GND dała się całkowicie połączyć jako pierwsza drutem nieizolowanym. To zapewnia dobą "podstawę" układu. Potem zasilania a na końcu sygnały i to też w kolejności prądów: najpierw te najsilniejsze (wyjścia do silników, głośników itp) a na końcu te logiczne, analogowe, audio itd.

Taki sposób postępowania sprawia, że układ jest łatwo modyfikowalny i demontowalny. Możesz w każdej chwili wyjąć dowolny element i wymienić na inną wartość a gdy już się zabawka znudzi, zdejmujesz siatkę drutów i po kolei wylutowujesz elementy. Potem "przepychasz" dziurki odsysaczem, ew. myjesz ją spirytusem i masz jak nową. A bezstresowo wyjęte elementy są wciąż do wykorzystania w kolejnych projektach.

https://www.piekarz.pl/02503-srebrzanka-innovator-dsm05-56mb-szpula-100g-drut-cu-srebrzony-0-5mm/

https://www.piekarz.pl/28260-odsysacz-goobay-dp-25f/

https://www.piekarz.pl/02689-szczypce-xytronic-ax-106-do-ciecia-obcinaczki-boczne/

https://www.piekarz.pl/10135-alkohol-izopropylowy-ag-termopasty-kontakt-ipa-100ml-agt-002-oliwiarka/

-----------------------------------------------------

EDIT: Ojej, no i zapomniałem pogratulować pierwszego układu. Teraz to już z górki 🙂 

🙂 Dziękuje za naprawdę rozbudowaną i konkretną odpowiedź, nie miałem zaznaczonej obserwacji wątku i dopiero dzisiaj wszedłem zobaczyć z ciekawości czy ktoś coś pisał na tym forum i się miło zaskoczyłem. W każdym razie będę wprowadzał podpowiedzi w życie, płytek mam zakupiony cały zapas do nauki i pozostaje szukać i tworzyć ciekawe projekty. Z podłączonych linków brakuje mi tyko srebrzanki w którą się w najbliższym czasie zaopatrzę. Jeszcze raz dzięki 😉

Link do komentarza
Share on other sites

@Gieneq a jak obliczyć rezystor bazy dla obszaru liniowego. Nie do końca to rozumiem, bo te tranzystory mają podane wzmocnienie w pewnym przedziale i to dość szerokim, zapewne zależy ono od temperatury i wielu innych czynników. A ja chcę mieć względnie precyzyjne 200mA na diodzie.

Edytowano przez ghost1313
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

@ghost1313 weź podłącz diodę i miliamperomierz do kolektora NPN, na bramkę jakiś potencjometr ze 100k na zasilanie. Powoli kręć od max oporu i zobacz co wyjdzie na miliamperomierzu. Oczywiście nie dopuść aby prąd kolektora przekroczył max prad diody jaki płynie przy stałym włączeniu. Sprawdzaj prąd, napięcie na tranzystorze i porównaj to z tabelką w dokumentacji tranzystora.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz by prąd był ustawiony opornikiem szeregowym a aktywnie tranzystorem, to dodajesz drugi i robisz źródło prądowe. Wtedy układ sam sobie ustala jak wysterować główny tranzystor by płynął zadany prąd. Manipulowanie przy opornikach w bazie i próby ustawienia zadanego prądu kolektora z obciążeniem czystą diodą LED to prosta droga do porażki: ani zasilanie nie jest stałe, ani pin procesora nie jest idealnym źródłem napięcia, ani złącze BE nie ma stałego spadku w temperaturze (a tranzystor będzie się grzał), ani też wzmocnienie stałe nie jest. Zabawa w regulację prądu kolektora poprzez potencjometr w bazie jest może dobra do "eksperymentu naukowego" gdy uczysz się jak działa tranzystor, ale nie do praktycznego układu.

Jak rozumiem, w stosowaniu banalnego opornika szeregowego boli Cię to, że nie wiesz jak bardzo dużo prądu musisz wpuścić w bazę (i trochę tego prądu szkoda) by wejść w głębokie nasycenie, ważne z punktu widzenia osiągnięcia małego napięcia UCE, czy tak? A jeśli tak, to użyj MOSFETa - oszczędzisz 100% statycznego prądu bazy a jeśli użyjesz odpowiednio dobrego tranzystora, RDS będzie znikomo mały i całość policzy się książkowo.

I jeszcze: co czego potrzebujesz tak dużego prądu? Czy możesz napisać co konkretnie robisz? Bo może są inne pomysły na to, co chcesz przewalczyć brutalną siłą?

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Witam, Udało mi się w końcu zrobić tak, żeby układ działał, ale problem polega na tym, że zadziałało dopiero wtedy, gdy na R2 dałem 330R. Co prawda nie miałem rezystora 100, więc podłączyłem szeregowo 2x 56. Ktoś mi wytłumaczy o co chodzi ?

Link do komentarza
Share on other sites

Ogólnie chodzi po prostu o nadawanie kodu cyfrowego diodą IR, ale zależy mi na maksymalnie dużym zasięgu, stąd duży prąd. Niemniej faktycznie zacząłem się zastanawiać, czy nie byłoby lepiej użyć tu MOSFET'a w celu większej oszczędności energii. Tylko, że kompletnie nie znam się na MOSFET'ach i nie wiem jak dobrać opory rezystorów ani jakiego modelu tranzystora użyć.

Edytowano przez ghost1313
Link do komentarza
Share on other sites

To znaczy jak dużym zasięgu? Jakiego kodu? Jak szybko? Co będzie odbiornikiem? W jakich warunkach (dzień, noc, bezpośrednie światło Słońca, lampy wyładowcze)? Opornikami czy tranzystorami na razie się nie przejmuj - to rzecz wtórna, najpierw ustalmy co chcesz zrobić i po co. Pamiętaj, że tor transmisyjny ma nadajnik i odbiornik. Nie ma sensu wywalać amperów w nadajnik gdy odbiornik jest spaprany. Warto przyjrzeć się obu stronom. Czekamy na odpowiedzi.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@marek1707 urządzenie będzie miało za zadanie nagrywać kod nadawany pilotem (na przykład od telewizora) i zapamiętywać go w celu późniejszego odtworzenia. Dlatego też ciężko określić, jakie w danym miejscu będą akurat warunki i co konkretnie będzie odbiornikiem, zasięg czym będzie większy, tym lepiej. Wręcz ciekawi mnie, jak dużą odległość uda się tu uzyskać. Dioda nadawcza będzie podłączona do pinu cyfrowego Arduino, oczywiście koniecznie poprzez jakiś tranzystor, bo 20 czy 40mA raczej zbyt wiele tu nie zwojuje.

Załóżmy więc, że użyłbym tranzystora IRL2703. Jego napięcie progowe to 1V, więc 5V Arduino bez problemu go nasyci. Pytanie, czy dałoby się tutaj wejść w obszar liniowy i zrezygnować z rezystora przy diodzie? Zawsze to jakaś oszczędność energii. I czy w przypadku tego typu tranzystora potrzebne są jeszcze jakieś dodatkowe elementy, czy wystarczy tylko on sam i dioda? W dokumentacji nie widzę maksymalnej prędkości przełączania, ale podejrzewam, że jest wystarczająca do obsłużenia sygnału ~ 36kHz.

Edytowano przez ghost1313
Link do komentarza
Share on other sites

Witam Wszystkich! 

Wykonałem ćwiczenie dotyczące podczerwieni i wszystko działa jak należy. Zastanawia mnie jedna rzecz. Mianowicie zaskoczył mnie fakt iż cały układ reaguje na świecący ekran mojego smartfona Huawei P20 Pro identycznie jak na pilot od np. TV. Układ sprawdzany również z Huawei P30 Pro i tutaj nie występuje migotanie diody. Próbowałem znaleźć informacje w internecie na temat emitowania światła podczerwonego przez ekran smartfona, ale nie znalazłem informacji na ten temat. Czy ktoś wyjaśni z czego to wynika?

Link do komentarza
Share on other sites


@Treker zbudowałem układ dziś ponownie i sprawdziłem. Faktycznie, nie jest to ekran lecz dioda IR. Co ciekawe, dioda w układzie przestaje migotać gdy zakryję IR czymś ciemnym, ale gdy zakrywam palcem, to dioda świeci zdecydowanie jaśniej. Od razu wspomnę że wszelkie funkcje rozpoznawania twarzy w telefonie są WYŁĄCZONE 😅

Screenshot_20210425_170707_com.google.android_apps.photos.thumb.jpg.2de39f834eb5afe74a30f00e40ad95e1.jpg

Edytowano przez eXtezu
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Mam pytanie odnosnie schematu testera pilotow TV.  W datasheet TSOP31236 nozka srodkowa ma oznaczenie VS i numer 2. Na schemacie jest to nozka zewnetrzna, a srodkowa ma numer 3 i oznaczenie VO ?

 

 

Link do komentarza
Share on other sites

@DariuszR Tak masz 3 ilustracje i 2 sposoby prezentacji. Najlepiej patrz na numerację albo grafikę układu z datasheeta. Czasem dla poprawy czytelności zamienia się wyprowadzenia i wtedy jest sytuacja jak na schemacie gdzie nóżka 3 jest tam gdzie 2. Podobny problem, a nawet dużo większy spotkasz w datasheecie źródła napięcia odniesienia, gdzie producent-kombinator opisał to w naprawdę pokrętnym sposób -.-

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.