Skocz do zawartości

PWM, czyli jak to jest z ta czestotliwoscia?


Xweldog

Pomocna odpowiedź

Dopiero teraz otworzyłem pocztę.

Cóż takiego się stało że zrezygnowałeś z niższych duty%. Najwyraźniej na chybcika zrobiłeś pobieżną próbę i doskonale wiesz, że tak jak wyraźnie napisałem, im wyższe duty tym dany silnik ma większą moc przy wyższej f. Wyboru 50% dokonałeś celowo bo przy takim wyniki będą b.wątpliwe. Przy 50% niby o ile zmaleją obroty ? Tak na oko ze dwa razy. Tak spowolnić z 5-10razy ? Tyle Ci nie pasuje ? To nie ja Tobie tylko Ty mi a właściwie to innym forumowiczom odpowiedz:

DLACZEGO REZYGNUJESZ Z ODCINKA DUTY KTÓRYM ZAWIERA SIĘ SEDNO PWM?

Tak ogólnie, na forum widzę wstręt do rzetelnego zbadania kwestii i, oczywiście, jak widać powyżej, u Ciebie też. Jak dotąd najbliżej był Grabo ale dopiero od ( jak pamiętam ) 1kHz. Obiecał przebadanie od zera i cisza.

Jeżeli dysponujesz Ge z liniowo przestrajanym duty i f, NIE MA ŻADNYCH PRZESZKÓD byś PWM przebadał od zera. Jak jakimś Ge skokowym, to tak jak podałem: duty 5 / 10 / 20 ect. a dalej jak tam uważasz ale wyższe duty można sobie odpuścić. Poprzednio ( i teraz jak z tym 50% ) naczytałem się Twoich tyle pokrętnych teorii, tyle uników, że nie pytaj się mnie o jakąś akceptację czy tp. Rób jak uważasz.

Link do komentarza
Share on other sites

Spoko, Xweldog, z niczego nie zrezygnowałem. Powyższe 50% to był tylko przykład w opisie procedury testowej - jakąś liczbę przecież musiałem wstawić. Nie robiłem nic na chybcika. Mój generator ma ograniczenie na wsp. wypełnienia prostokąta 20-80% ale mam wyniki. Są bardzo interesujące 🙂 Zdążyłem przebadać tylko jeden silnik (ten wielkości 400) ale za to w zakresie PWM 20Hz-100kHz i dla DC. Szerzej się nie dało. Mam nadzieję, że będziesz zadowolony. Nie wiem jakie panują na Forum zwyczaje w kwestii wstrętów. Mnie jeśli coś zaciekawi, staram się sprawę rozpoznać do końca i nie mam zamiaru ściemniać. Gdzie wrzucić wyniki? Robimy nowy wątek jak zdecydował Admin czy tutaj? Jest tego trochę a i wnioski ciekawe 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

To może zrób nowy wątek a postów nie trzeba narazie przenosić, opisz tylko na początku problem a czuję że i tak w nowym temacie będzie gorąco 🙂 Przy chwili wolnego czasu Treker wydzieli odpowiednie posty

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Nie dziw się mej reakcji ale badanie przy 50% jest obarczone sporym błędem. Wiele razy to proponowałem dlatego, że 50% daje większość prostych generatorków ale zaznaczałem, że "można się posłużyć choćby takim". Hamując ośkę ręką wyczuwa się różnicę.

Ciekawią mnie wyniki przy 20Hz, nigdy tego dokładnie nie przebadałem ale odkryłem ( co było do przewidzenia ), że przy małych f sliniczki szarpią.

Gdzie umieścić ? Mi to obojętne, może niech zadecyduje Admin ?

Link do komentarza
Share on other sites

Moim zdaniem prawda jest jak zwykle po środku. Co ciekawe obaj macie rację, a jednocześnie popełniacie błąd w procedurze pomiarowej.

Zna ktoś indukcyjność silników pololu? Wolałbym tłumaczyć moje zdanie na konkretnych danych.

Link do komentarza
Share on other sites

Na życzenie mogę wstawić zdjęcia i/lub pomierzone parametry typu rezystancja, indukcyjność itp.

Więc pewnie marek1707 zmierzy indukcyjność tych silników, które bada.

Link do komentarza
Share on other sites

Co do ostatniego obrazka: czy przypadkiem nieliniowość podobna do częstotliwości 100KHz nie przypomina nieco charakterystyki śmigła?

Wynikało by z tego że gdyby obciążyliśmy silnik podczas testu stałym momentem, nie zależnym od prędkości, regulacja była bym tym bardziej liniowa im niższa częstotliwość PWM.

Link do komentarza
Share on other sites

Przy 100kHz już zaczynało brakować tchu driverowi ale masz dobry pomysł. Rzeczywiście ch-ki by się opuściły. Nie mam pomysłu na takie stałe obciążenie ale może wystarczy nie obciążać silnika wcale? Czyste opory mechaniczne powinny rosnąć liniowo? A każdym razie nie w czwartej potędze 🙂 Jutro założę tarczkę na oś i pomierzę to samo albo przynajmniej jakiś wycinek - w takiej konfiguracji.

Link do komentarza
Share on other sites

Co do obciążenia, to też się ostatnio nad tym zastanawiałem. A może obciążyć drugim silnikiem? Drugi silnik potraktować jako prądnicę, zewrzeć rezystorem...

Link do komentarza
Share on other sites

Super, że temat się rozwinął. Dzięki wszystkim za zaangażowanie. Szkoda, że częściej nie zajmujemy się takimi sprawami 🙂 Może warto zacząć?

Ja tylko dodam link do wpisu Elvis-a, który jest powiązany z tym tematem, a później może komuś umknąć: https://www.forbot.pl/forum/topics43/sterowanie-silnika-przy-uzyciu-pwm-vt6828.htm

Link do komentarza
Share on other sites

Co to znaczy "nam właśnie te kHz są potrzebne". Jakich NAS ? Nie mieszaj mnie do tego, to TY ( lub WY ) chcecie walić kHz w silnik o dużej indukcyjności dla którego optymalne są Hz.

Moja odpowiedź:

LR silnika działa jak filtr - z punktu widzenia sterowania będzie filtrować składowe harmoniczne powyżej pewnej wartości, a składowa stała zostanie. Innymi słowy właśnie najlepiej, aby prędkość była raczej wyższa niż niższa jeśli nie chcemy generować wibracji silnika i wału wywołanymi przez sterowanie. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że jeśli nam sterownik na to pozwoli, to możemy mieć częstotliwość PWM nawet 500kHz (albo i więcej). Równocześnie samo wyważenie obciążenia i napędu generuje drgania, więc nie należy się tym specjalnie przejmować o ile nie sterujemy jakimś mega precyzyjnym i delikatnym urządzeniem W drugą stronę: szarpanie będzie występować tylko przy bardzo dużym obciążeniu w stosunku do mocy silnika i jego bezwładności oraz bardzo niskiej częstotliwości. Mówimy tu o góra kilkunastu Hz, bo już przy 50Hz sporo urządzeń pracuje i ma się całkiem dobrze.
Na prawdę po raz ostatni: czy do Ciebie nie dociera że zrobiłem to już dawno temu, to nie ja tylko Ty powątpiewam ? Tu masz literaturę: XL = ωL.

Przypomnij mi - sterujemy silnikiem DC czy AC?

Xweldog, przepraszam, że czujesz się naciskany. Bardzo nie chcesz, trudno - nie powtarzaj i nie opisuj swojego eksperymentu. Chylę czoła nad Twoim układem wyjściowym z generatora - jednak masz dopracowany (choć zrobiłbym to inaczej - sorry, nie mogę się opanować) i między innymi z tego powodu ta sprawa nie da mi spokoju. Jeśli wyniki symulacji Cię nie przekonają (chyba że?), zmontuję "układzik".

Jemu to nic nie da, będzie uważał, że nie zmontowałeś układu, tak jak mnieoskarżał tutaj:

https://www.forbot.pl/forum/postlink/49018.htm#49018

Mając chwilę wolnego w pracy poszukałem coś takiego http://ep.com.pl/files/2493.pdf

Jest to cały regulator modelarski - może lepszy może gorszy ( raczej gorszy bo nie jest jakiś bardzo kosztowny ) ale to nie jest teraz ważne. Z resza cały regulator mnie nie interesuje a jedynie mostek H który tam jest.

Bramki MOSFETów są sterowane przez rezystory (i zaledwie 5V), przez co przy wyższych częstotliwościach czasy otwierania będą za mocno wpływać na wyniki.

Nie mam pomysłu na takie stałe obciążenie ale może wystarczy nie obciążać silnika wcale? Czyste opory mechaniczne powinny rosnąć liniowo? A każdym razie nie w czwartej potędze Jutro założę tarczkę na oś i pomierzę to samo albo przynajmniej jakiś wycinek - w takiej konfiguracji.

Drugi silnik ze zwartymi zaciskami?

Super, że zrobiłeś test, bardzo fajnie byłoby, gdybyś jeszcze zmierzył rzeczywiste średnie napięcie (wykres dla średniego napięcia powinien się pokrywać z tym dla DC dla dowolnej częstotliwości), oraz prąd (czyli przy stałym napięciu moc) wejsciowy - bo to jest istotne, aby określić, czy silnik nie traci na sprawności wraz ze wzrostem częstotliwości. Jeśli nie traci to oznacza, że zwiększanie częstotliwości do duzych wartości jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.